…

Kdo se blýsknul na písečku?

Od čtvrtka do soboty probíhala v Kulturním centrum Zahrada na Praze 11 divadelní přehlídka Stodůlecký píseček. Soutěžilo zde několik divadelních souborů v kategoriích studentské divadlo a experimentální tvorba. Obě sekce měly zvláštní porotu, která na konci oznámila doporučení na národní přehlídky Mladá scéna a Šrámkův písek. Podívejte se s námi, jak to všechno dopadlo.

Popkultura
Od čtvrtka do soboty probíhala v Kulturním centrum Zahrada na Praze 11 divadelní přehlídka Stodůlecký píseček. Soutěžilo zde několik divadelních souborů v kategoriích studentské divadlo a experimentální tvorba. Obě sekce měly zvláštní porotu, která na konci oznámila doporučení na národní přehlídky Mladá scéna a Šrámkův písek. Podívejte se s námi, jak to všechno dopadlo.

V prvních dnech jste mohli vidět studentskou část festivalu. Objevily se představení všech žánrů, od experimentu, přes cirkus až po komediální hru se zpěvy. Po každém představení se porota sešla před sálem v kavárně a společně s herci i diváky se hodnotilo právě zhlédnuté představení. V porotě zasedli: Martina Černá, divadelní kritička, Dušan Vicen, režisér alternativního divadla Skrat z Bratislavy a Petr Christov, vedoucí katedry divadelní vědy FF UK.

Většinou si cenili nápadu a originálního zpracování, ale bohužel, problém prakticky všech představení byla celková nedotaženost. Autoři se pohybovali po povrchu a pokud se pokusili o experiment neřekli jím často nic nového. Jako příklad si můžeme vzít představení Patologických jahod. Tento soubor sice přivedl na scénu kolem deseti herců, ale zůstali na jevišti pouhých osm minut. K jejich inscenaci je inspirovala myšlenka minutových her. Bohužel místo aby v jedné minutě předvedli dokonalou práci, rozplizli se do minut osmi a tím nápad ztratil svou esenci. Hra byla celkově nedodělaná a otřepané téma znuděných teenagerů před televizí nijak zajímavě nepodala.

Doporučení nakonec získal soubor Dva ve jhách s dílem Z alb, šlo o zajímavou práci s projekčním plátnem a s tím propojenou stínohrou a povedenou poetickou atmosférou, a představení Postav na čaj od skupiny Cirkus Mlejn, kteří rozehráli během vaření vody na čaj malé artistické představení. Tuto část přehlídky značně ovlivnil i výpadek souborů, nehrál KUK! ani minulý rok oceněné divadlo Kámen.

Experimentální část zahájilo Divadelní duo ToŤ, ale ani ti to neměli lehké. Jeden herec, tedy padestát procent souboru, onemocněl a musel být zastoupen. Navíc kromě záskoku nebyl v jejich inscenaci žádný experiment. Tím ale nevynikali mezi ostatními. Kromě dvou skupin, které postoupili, všichni inklinovali spíše ke klasické činohře. Porota ve složení Tomáš Žižka, pedagog Damu, Vladimír Hulec, kritik z Divadelních novin, a Jana Korb, umělkyně z Berlína zabývající se pohybovým divadlem, ocenila hru Romeo: Poslední štace? od souboru Potrvá, i přes to, že jim vyčetla mnoho chyb zejména ohledně zpracování tématu a velkého množství sprostých slov užitých bez důvodu, a Lov na losa od Kunsthausu. Jejich ukřičený nepřehledný kus v druhé půlce ztratil náboj, ale jako jediný využil možnosti experimentálního divadla a nebál se jít do extrémů. Porota zdůraznila, že nemá doporučení pro první místo, protože jediné dobré představení Svázaná od Krvik Totr nebyo vůbec experimentální, ale výborně činoherní.

Kromě nepříliš vysoké úrovně většiny souborů zklamala i divácká účast, kromě poroty a několika dalších z řad organizátorů bylo hlediště téměř prázdné. Na některé představení dorazili příznicvi jednotlivých souborů, ale málokdy zůstali i na další představení. Ředitelka festivalu byla velmi zklamaná, označila to však za každoroční problém pražských přehlídek. Zatímco v ostatních krajích přijedou herci na celou dobu přehlídky a nemají možnost odjet zpátky domů, tedy sledují práci svých kolegů, v Praze snadná dopravní dostupnost umožňuje přijíždět a odjíždět, jak se to hodí. Proto se příští rok přehlídka možná přesune za Prahu, ve hře je například Kladno.

Foto: Archiv Stodůleckého písečku

Líbí se mi stránka Studentpoint

Sdílejte se svými přáteli FacebookFacebook TwitterTwitter EmailEmail

Autor článku: Veronika Steffanová