…

Absolvujte kurz duševní rovnováhy!

Zbavte se stresu, napětí a úzkosti. A nemusíte chodit nikam daleko. Stačí si pořídit jedinečnou knihu Kurz duševní rovnováhy.

Kultura
Zbavte se stresu, napětí a úzkosti. A nemusíte chodit nikam daleko. Stačí si pořídit jedinečnou knihu Kurz duševní rovnováhy.

Kurz duševní rovnováhy.Autorkou knihy, která vyšla v nakladatelství Portál a je zaměřená nejen na pasivní čtení, ale zejména na aktivní zapojení čtenáře, je erudovaná psycholožka Michaela Peterková. Provází celým knižním kurzem a její rady jsou velmi příhodné. V neposlední řadě se také Michaela Peterková zabývá tvorbou testovacích a výukových počítačových programů, na které jste na internetu už mohli narazit.

Dva týdny a budete fit

Kurz (kniha) je rozdělen do čtrnácti dnů, ale kurz nemusíte nutně absolvovat během dvou týdnů. Je to sice optimální, ale vzhledem k dnešní hektické době, kdy jen obtížně hledáte rovnováhu mezi prací, rodinou, školou, kamarády a koníčky, je skutečně obtížné najít si čas i na jiné aktivity. Mottem kurzu je snaha změnit to! Doslova: Kdo chce, hledá návod, kdo nechce, hledá důvod. Nastudování jedné kapitoly vám během dne sebere jen zanedbatelné množství času. Z vlastní zkušenosti odhaduji, že každá kapitola vyžaduje jen 15-30 minut vašeho denního času. Nesnažte se ovšem dohánět resty z předešlého dne tím, že v jednom dni absolvujete dvě kapitoly.

Vyrovnaný jako buddha

Autorka vás se všemi důležitými pravidly seznamuje už v úvodu. Zabývejme se nyní otázkou, komu je kurz určen. Osobně se domnívám, že téměř každý v dnešní společnosti by si v ní mohl přijít na své. Kdo je dnes dokonale vyrovnaný? Snad jen buddhističtí mniši, kteří tráví celé dny vytrvalou meditací v naprostém souznění s přírodou.

Jak docílit duševní rovnováhy?

V první řadě se čtenář přístupnou formou seznamuje se základními psychologickými postupy, které mu mohou pomoci od úzkostných stavů, stresového života a napětí. Účastník kurzu si zapisuje své myšlenky, pocity a emoce a následně je také vyhodnocuje. Učí se relaxovat a ujasňuje si životní cíle. Vytváří si návyky pomocí různých úkolů. Například autorka doporučuje vést si stručný deník, provádět relaxační techniky, vytvářet si denní plány, věnovat se oblíbeným aktivitám, zapisovat si svou náladu a především zavést vlastní systém odměn.

Po práci na pivo

Na odměny klade autorka velký důraz. Vidí v nich zdroj budoucích pozitivních návyků. V kurzu jste za každý splněný úkol odměněni sovičkou, kterou si následně vlepíte do pochvalníku. Podobný model by se měl ujmout i ve vašem každodenním životě. Každý den bychom se měli odměňovat. Ať už ve formě sladké čokoládové odměny nebo zaslouženým odpočinkem v lázních. Vy si vytváříte vlastní systém odměn i životních hodnot.

Podívejme se nyní, jak jsou jednotlivé kapitoly dále členěny. V každém dni jste seznámeni s programem dne (např. zamyslíte se nad svou spokojeností, dozvíte se něco o neurózách, naučíte se metodu k navozování klidu). Poté následuje rekapitulace předešlého dne, kdy za splněné úkoly obdržíte zmíněnou sovičku, která vám následně bude dělat radost v pochvalníku. Poté zpravidla následuje teoretická část, kde se dozvíte např. o vlivu kávy na lidský organismus nebo se seznámíte se STOP technikou. Poté je už na řadě oblíbená praktická část, kdy si zaznamenáváte myšlenky, pocity, cíle, silné stránky, ale také chyby. Absolvujete také kvízy a společně s autorkou hledáte vhodná řešení. Zpravidla autorka přidá i nějaké doporučení (např. pěstování květin navozuje příjemnou náladu, provádění autosugestivní metody), ale každá kapitola je bez výjimky zakončena seznamem úkolů, které byste během dne měli splnit. Ale nebojte se! Nejedná se o nic zavazujícího, někdy postačí jen udělat někomu radost.

Odměny jsou velmi důležité.

Cílem kurzu je objevit příčinu vlastní nevyrovnanosti. Mnohdy si ani neuvědomujeme, co stojí za našimi úzkostnými poruchami a depresemi. Mnohdy ani netušíme, že takovou neurotickou poruchou trpíme. Dnes už existuje pro veškeré anomálie vystihující lékařské pojmenování. Osobně mi kurz pomohl. Utřídila jsem si některé myšlenky a cíle. Zároveň jsem zjistila, jak je psychická stránka hluboce propojena se stránkou fyzickou. A potěšilo mě, že některé doporučované metody sama už několik let dělám. Naučila jsem se zkrátka věci nazývat pravými jmény.

Pár vět k zamyšlení

Závěrem jsem se nechala inspirovat i několika shrnujícími radami z kurzu, na které bych ráda upozornila. Za zamyšlení určitě stojí!

Většina mých aktivit by měla směřovat k naplnění mých cílů.

Mé silné stránky jsou důležitější než mé nedostatky.

Vím, že pocity strachu a úzkosti prožívají všichni lidé.

Problémy řeším tak, že si ujasním cíl a najdu způsob, jak cíle dosáhnout.


Máte nějakou vlastní metodu, která vám pomáhá zvládat stres a překonávat úzkost? Přidejte ji do našeho seznamu na Facebooku a nebo se raději pusťte do kurzu duševní rovnováhy.


Michaela PeterkováKurz duševní rovnováhy. 1.vyd. Praha: Portál, 2014. 120 s. ISBN 978-80-262-0585-2

 

Foto: photl.com

Sdílejte se svými přáteli FacebookFacebook TwitterTwitter EmailEmail

Autor článku: Tamara Tomanová

Zapoj se do diskuze