…

Zlatý voči. „Náš festival není určen jen pro filmovědce“

Pro nadšence, studenty i veřejnost se zájmem o filmografii a audiovizii se i letos uskuteční květnový festival Zlatý voči. Kdo letos vyhraje hlavní cenu?

Kultura
Pro nadšence, studenty i veřejnost se zájmem o filmografii a audiovizii se i letos uskuteční květnový festival Zlatý voči. Kdo letos vyhraje hlavní cenu?

Anno a Doroto, vy jste letošní organizátorky mezinárodního festivalu Zlaté oči, který je určen pro prezentaci studentů audiovize a pořádaný pod hlavičkou KFS FF UK. Co je hlavním cílem celého festivalu, který se každoročně pořádá na konci letního semestru?

Dorota: Cílů našeho festivalu je rozhodně víc než jeden, ale v zásadě hlavním aspektem je prezentace filmové tvorby studentů audiovizuální teorie. Dále se prostřednictvím festivalu snažíme o prostor pro setkání filmovědné obce. Každý rok se na festivalu setkávají filmový teoretici a tak se nám nejen díky panelovým diskusím daří propagovat aktuální témata z oboru. A jedním z hlavních důvodů existence festivalu je samotná iniciativa našich studentů, díky které festival vzniká. Studenti se na přípravách seznamují s organizací festivalu. To je pro ně často velmi důležitý moment začlenění do praxe, protože řada absolventů Filmových studií následně figuruje v dramaturgických a organizačních týmech festivalů jako jsou MFDF Jihlava nebo MFF Karlovy Vary.

Jak by tedy měl vypadat soutěžní snímek zasílaný studenty? Jaká jsou stanovená pravidla pro jeho schválení?

Anna: Jedinou podmienkou je, že autorom filmu musí byť študent teórie audiovízie. Do programu teda v rámci ČR môžu prispieť študenti z KFS FF UK, Ústavu filmu a dějin filmu a audiovizuálních studií FF MU, katedry Filmových studií FF UP v Olomouci a Centra audiovizuálních studií FAMU. Stopáž snímku musí byť do 20 minút. Vo všetkom ostatnom majú tvorcovia absolútnu slobodu, či už ide o formu alebo žáner. Baví nás rôznorodosť prístupov k filmovému médiu a pri výbere filmov sa snažíme zdôrazniť to, čo filmovedné snímky odlišuje od tých profesionálnych.

Pestrý festival pro všechny

Znamená to, že samotného festivalu se mohou zúčastnit pouze studenti audiovize, autoři snímků, profesoři? Nebo je otevřen i pro širokou veřejnost se zájmem o kinematografii?

Dorota: Náš festival rozhodně není určen jen pro filmovědce. Program akce je velmi pestrý a  otevřený pro širokou veřejnost. Návštěvníci jsou sice především z filmovědného prostředí, ale každoročně se snažíme nabídku přizpůsobit vkusu široké veřejnosti a přilákat tak k filmovědným tématům, co nejvíc nových návštěvníků. Navíc kromě filmů a panelových debat můžete navštívit koncerty, performance, výstavu a do pozdních ranních hodin pak s námi tančit při vystoupení Dj´s.

Zdroj: archív Petry Bejdové
Zdroj: archív Petry Bejdové

Dle názvu se jedná o mezinárodní soutěž. Jsou zde tedy ukázky prací i od zahraničních studentů? Můžete nám prozradit na základě loňských ročníků, z jakých států je největší zájem o Zlaté oči?

Anna: Zakladáme si na tom, že festival je medzinárodný. Máme zvlášť sekciu pre české filmy a zahraničné. Tradične nám chodia filmy zo Slovenska, Maďarska, Francúzska, Nemecka, Grécka, Turecka a ďalších európskych krajín. V minulom roku sme prijali početné množstvo snímkov od autorov z  USA, Južnej Ameriky či Kolumbie a tento rok usilovne pracujeme na tom, aby sme program rozšírili o ďalší kontinent.

Jedná se o soutěž, tedy snímky jsou oceňovány hned několika cenami, jako například hlavní Zlatý voči, ale Percepční voko publika. Můžete nám přiblížit aktuální ocenění a kdo je získá?

D: Ocenění, které si z našeho festivalu může film odnést, jsou dvojího druhu. Ceny jako Objektiv Chrise Markera za dokument, Poškrábaný brejle Kurta Krena za experiment a hlavní cena Zlatý voči uděluje odborná porota. Člen z řady studentů pak má možnost udělit ještě svou vlastní cenu. Je však asi nutné podotknout, že filmy, které se k nám hlasí jsou velmi žánrově různorodé a jednotlivé ceny porota uděluje hlavně za celkový umělecký záměr.

Festival však nepromítá filmy jen pro porotu, a proto je cena Percepční voko publika udělovaná na základě diváckého hlasování. Poslední cenu Sokolovo voko již tradičně vybírají zástupci spřáteleného festivalu Sokolov film. Tento snímek se pak promítá na zmíněném festivalu, který probíhá každoročně v říjnu.

Zdroj: archív Petry Bejdové
Zdroj: archív Petry Bejdové

Historie festivalu od roku 1988 a ceny od studentů uměleckých škol

Získávají vítězové i kromě zaslouženého ocenění nějaké další benefity? Myslím například finanční odměnu pro natočení dalšího snímku, možnost spolupráce s filmovým studiem či kontakty na sponzory pro další jejich práci?

A: Hlavnou cenou pre víťaza je festivalová trofej. Jej podoba sa každoročne mení na základe kreativity jej autora, ktorým je väčšinou študent umeleckej školy výtvarného zamerania. Spolu s ňou víťaz získava balíčkem s cenami od našich sponzorov, ktorý skôr poteší autora teoretika, resp. cinefila než profesionálneho filmára. Väčšinou obsahuje knižné publikácie so zameraním na film, vstupenky do kín či akreditácie na filmové festivaly, filmové plagáty, DVD a ďalšie ceny.

Některé z cen jsou tedy určeny odbornou porotou. Na základě čeho jsou zvány osobnosti, aby usedli do křesla pro porotu?

A: Na výber našich porotcov prikladáme veľký dôraz. Ako po minulé roky, tak aj tento rok bude rozhodovať v štvorčlennom zložení. Zastúpený je v nej odborník z radov filmových teoretikov a kritikov, v minulosti Marika Kupková či Antonín Tesař. A naopak profesionál z praxe, v minulých rokoch napríklad dokumentarista Bohdan Bláhovec, režisér Saša Gedeon alebo scenárista Štěpán Hulík.

Čestné miesto v porote má každý rok aj vybraný pedagóg z Katedry filmových studií a jeden zástupca študentov, ktorý má dokonca možnosť udeliť špeciálnu cenu študentskej poroty. Kto v nej zasadne tento rok, bude známe začiatkom apríla.

Na webových stránkách jsem objevila historii sahající až do roku 2003, což je vskutku dlouhá doba. Změnilo se za ty roky něco podstatného v samotném festivalu?

A: Pravdou je, že história festivalu siaha až do roku 1988. Organizátormi prvého ročníka boli David Černý a Pavel Marek. Od tej doby prešli Zlatý voči obrovskou premenou. Z malej prehliadky študentských filmov, ktorá prebiehala v jedno popoludnie v komornej učebni na katedre, sa Zlatý voči rozrástli na dvojdňový medzinárodný filmový festival, otvorený širokej verejnosti a organizovaný na profesionálnej úrovni.

Zároveň sa organizačný tím pravidelne obmieňa, odchádzajú z neho absolventi a na ich miesta prichádzajú noví študenti a to prirodzene ovplyvňuje aj podobu samotnej akcie. Festival sa teda mení a vyvíja každým rokom a my sa budeme snažiť, aby bol aj tento ročník niečím nový a hodnotný. (Pozn.red.: podrobnou historii festivalu mapuje dokument Dojel Tomáš Liška do Podolí?)

Zdroj: archív Petry Bejdové
Zdroj: archív Petry Bejdové

Zlatý voči a plný program

A chystáte nějakou ne tajnou novinku pro letošní ročník?

D: Jednou takovou novinkou je plánovaný workshop pro studenty teorie, který proběhne tento rok v dubnu v rámci akce Týden diver-city, kterou pořádá Filozofická fakulta. Workshop je koncipovaný jako natáčecí dílna. Slibujeme si tak od něj navázání nových kontaktů mezi studenty a hlavně nějaké nové filmy nebo koncepty.

Součástí festivalu jsou i panelové debaty. Přibližte prosím pro naše čtenáře, co si pod tímto pojmem mohou představit.

D: Panelové debaty jsou v zásadě hodinu a půl dlouhé diskuse, v jejichž čele vždy sedí moderátor, který klade hostům otázky. Debaty mají vždy úzce vymezené aktuální téma z oblasti filmovědy. Z těch minulých zmíním například diskusi o portálu ČSFD nebo v té době velmi živé téma Digitalizace filmových sbírek. Sestavení hostů pak odpovídá jakýmsi pravidlům argumentace, vždy se tak snažíme oslovit odborníky s různorodým náhledem na věc.

Po debatě následuje prostor pro dotazy ze strany publika a protože v tom je často zastoupena odborná veřejnost, bývají tyto závěrečné diskuse také dost zajímavé.

Zdroj: archív Petry Bejdové
Zdroj: archív Petry Bejdové

Zaujal tě festival a rád by ses ještě přihlásil. Pak tě asi potěší, že je stále aktuální výzva na přihlašování filmů.

Filmy, videa, pohyblivé obrazy a jiné audiovizuální počiny můžete přihlašovat do 19. března 2017, a to prostřednictvím on-line přihlášky. V české verzi je dostupná zde a v anglické pak zde. Tematicky či žánrově je soutěžícím ponechána absolutní svoboda. Omezení není nastaveno ani v otázkách technické kvality snímků. Přihlašované audiovizuální dílo by nemělo výrazně přesáhnout stopáž 20 minut.
Sdílejte se svými přáteli FacebookFacebook TwitterTwitter EmailEmail

Hana Šormová

Redaktorka

Hanča vystudovala matematiku s informatikou a 5 let pracovala jako testerka v IT firmách. V roce 2016 se vydala zlepšit svoji...

Zapoj se do diskuze