…

Vymazli si životopis a buď připraven na netradiční pohovory

Dnešní pokroková doba už dávno nevyžaduje, abys byl na pohovoru fyzicky přítomen. Vedle video pohovorů to může být i telefonát. Jak se na něj připravit?

Blog
Dnešní pokroková doba už dávno nevyžaduje, abys byl na pohovoru fyzicky přítomen. Vedle video pohovorů to může být i telefonát. Jak se na něj připravit?

Je jasné, že k telefonnímu pohovoru se musíš dostat přes stejný krok, jako bys šel na pohovor klasický. A již tradiční vstupenkou na jakýkoliv pohovor je životopis. I s tím ti poradíme.

Curriculum Vitae je základ

Dobře poskládáný a náležitě upravený životopis je tvojí vizitkou ještě dřív, než tě kdokoliv uvidí nebo s tebou promluví první slovo. Proto by sis s jeho psaním měl dát pořádnou práci a věnovat se i těm nejmenším detailům.

Již v minulém článku jsme psali, že angličtina je v dnešní době absolutní nezbytností. Ne jinak je tomu u životopisu. Proto nemusíme vysvětlovat, že i CVčko se píše anglicky. A protože to není pro každého úplně snadná záležitost, přinášíme pár rad, jak na jeho napsání.

Hlavička a Profile

Tam je to jasné. Jméno, příjmení, titul. Následují kontaktní údaje – tam napiš trvalou adresu, město, zemi. Nezapomeň napsat i telefonní číslo a e-mail. Pokud máš i LinkedIn, připoj i ten.

Profile. Místo vysvětlování bude lepší příklad: Graduate with excellent academic qualifications including first class Bsc honors in Economics. Excellent communication, organization and project skills.

Key Achievements

Hlavní úspěchy. Tam není co dodávat, snad jen příklad: Secured 90% in group project on statistical research, allocated tasks and led project through to conclusion.

Employment Experience

Pracovní zkušenosti. Chronologicky seřaď tvé dosavadní pracovní zkušenosti tak, aby ta nejvyšší byla tou nejnovější. Nezapomeň na dobrovolnickou činnost a stáže.

Pro přehlednost piš všechny pracovní zkušenosti ve stejném formátu. Ideální pro dobrou orientaci v textu je model: časové rozmezí, název pozice, název firmy. Následně krátce popiš svou pracovní náplň a používej aktivní slovesa, která působí lepším dojmem než trpná.

Education and Training

Dosažené vzdělání a kurzy. Tato pasáž je přehlídkou tvých titulů, proto, pokud jich máš více, napiš jejich seznam. Zmiň také svou specializaci, různé jazykové, (ale i jiné) zkoušky, certifikáty a absolvované kurzy.

I zde dodržuj přehlednost. Pořadí – termín zahájení a ukončení studia, název univerzity, jméno kurzu, hlavní zaměření, ti ji rozhodně zaručí.

Professional Memberships

Členství v profesních organizacích. Vyjmenuj všechny organizace, kterých jsi členem. Pozor ale, abys měl v životopise napsané pouze ty, které jsou relevantní ke tvému oboru.

Core Skills

Klíčové schopnosti. Napiš své významné dovednosti. Dobře si je ale promysli, abys nenapsal něco, čeho bys mohl později litovat, a to v případě, že by se ukázalo, že tu jistou dovednost neovládáš.

Interests

Zájmy jako závěr, ale jen pokud ti zbude místo.

+ reference a doporučení na požádání

Délka a úprava

Životopis vypadá dobře, když je přehledný a „čistý“. Úhlednost životopisu je opravdu důležitá, proto je třeba úpravě věnovat dostatek času. Zarovnání textu, jednotný font (nejčastěji Times New Roman) a velikost 11 – 12.

Optimální délka na jednu stranu. Hlavně ale buď upřímný ve všem, co píšeš.

Slovník

Zapoj celou škálu své slovní zásoby, respektive slova, která do životopisu patří. Pokud si s některými slovíčky nevíš rady, máme pro tebe malý taháček 100 slov, která jsou do životopisu vhodná.

Zdroj: Kaplan.

Interview po telefonu? Hlavně klid!

Pohovory jsou vždy stresující, a je úplně jedno, jestli je absolvuješ v kavárně, ve firmě nebo po telefonu. Natož když máš mluvit v cizím jazyce.

A i když jsou to nervy, tak je pohovor vždy dobrým znamením. Je to pro tebe jasný signál, že jsi možného zaměstnavatele zaujal a chce tě poznat. Proto nepodceňuj přípravu.

Mnoho firem i nás i v zahraničí čím dál častěji přistupuje k telefonnímu rozhovoru. Příprava na něj se ale stejně důležitá, jako kdybys šel na pohovor do kanceláře, tak ji rozhodně nepodceňuj! A opět pro tebe máme pár rad, jak přípravu zvládnout.

1. Absolutní klid

Buď si jistý, že tě nikdo nevyruší. Najdi si klidnou a tichou místnost, kde se můžeš soustředit.

2. Potřebné měj po ruce

Připrav si před čistý papír na poznámky a svůj životopis. V případě, že by byly nějaké nejasnosti, nebo by se tě z druhé strany na něco zeptali, nebudeš vařit z vody.

3. Keep smiling

I když tě na druhé straně neuvidí, usmívej se. Emoce se dají poznat i po hlase, stejně jako výraz, nálada a rozpoložení. Když se budeš usmívat, budeš znít víc pohodově a přátelsky. Takže úsměv!

4. Dej si čas

Odpovídej s rozvahou. Nechrl ze sebe odpovědi jen proto, aby nenastalo ticho. Odpověď si promysli a až potom mluv.

5. Neboj se ptát a vybízet

Protože druhou stranu nevidíš, nemůžeš vědět, jestli při tvé odpovědi přikyvuje hlavou. Neboj se proto zeptat, zda byla tvá odpověď dostačující.

6. Otázky

Zaměstnavatel se tě může zeptat na cokoliv. Mezi ty nejčastější dotazy ale patří:

  • Proč se zajímáte o tuto pozici?

  • Proč bychom vás měli přijmout?

  • Uveďte příklad, kdy …

  • Máte nějaké otázky?

  • Povězte nám něco o sobě.

Ať už bude otázka jakákoliv, hlavně zachovej klid a odpovídej pravdivě.

V příštím článku vám povíme něco o tom, jak mezinárodní zkušenosti obohatí tvůj životopis a pár užitečných tipů při hledání práce.

Sdílejte se svými přáteli FacebookFacebook TwitterTwitter EmailEmail
Zapoj se do diskuze