…

Dubnové Rozpravy na Fakultě sociálních věd. Čeká nás volební horečka v médiích

Máme před sebou pro českou politiku velmi důležité období – uskuteční se parlamentní a prezidentské volby. Co máme očekávat od svých kandidátů?

Studentský život
Máme před sebou pro českou politiku velmi důležité období – uskuteční se parlamentní a prezidentské volby. Co máme očekávat od svých kandidátů?

Dubnové Rozpravy o českých médiích, tedy pravidelná setkání pořádaná Institutem komunikačních studií a žurnalistiky (IKSŽ) Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, nesly tentokrát podtitul „Volební horečka v médiích“.

Co se dá očekávat od předvolebních kampaní, které nás v Česku čekají v letošním roce?

Jak hodnotit zatím průběh kampaní jednotlivých stran a jak se budou pravděpodobně vyvíjet? Můžeme věřit předvolebním průzkumům, nebo jaké proměnné ještě mohou prozatímní výsledky změnit?

O těchto a dalších otázkách diskutovali Anna Shavit z Katedry marketingové komunikace a PR IKSŽ FSV UK, Kamil Švec z Katedry politologie Institutu politologických studií FSV UK, Daniel Prokop z výzkumné agentury Median a Jindřich Šídlo ze společnosti Seznam.cz.

Blíží se česká volební horečka

Co očekávat od předvolebních kampaní v českých médiích? Pravděpodobně zmatek. Než se stihneme vzpamatovat z kampaní bojovníků o místa v poslanecké sněmovně, zahltí nás prezidentští kandidáti.

Zdroj: Česká televize
Zdroj: Česká televize

Ano, bude líp

Výjimečnost letošních parlamentních voleb spočívá v tom, že se budou odehrávat v době ekonomického růstu, čemuž tak nebylo poslední přibližně dekádu. Podle Jindřicha Šídla je tématem těchto voleb podíl na prosperitě.

Česká republika se svobodně rozvíjí už bez mála 30 let a nikdo vlastně neví, kdy tento vývoj dojde do konečné fáze.

Programy kandidátů tedy podle hostů bude spojovat jedno velké obecné téma, a to „aby bylo lépe“. Andrej Babiš tak se svým hnutím ANO s heslem „Ano, bude líp“ svým způsobem předběhl dobu.

„Strategie, se kterou přišlo ANO, která se nám může zdát srandovní, je do jisté míry geniální,“ dodává Šídlo.

Zdroj: Facebook
Zdroj: Facebook

Představa vs. realita

Politikové tedy řeší předtím neprobíraná témata jako cenu datových balíčků pro mobilní telefony. Ve všech volebních programech ale najdete i „údržbářské“ záležitosti – je třeba opravit silnice a dálnice. Z problematiky českého školství kandidáti plánují zvýšit platy učitelům. To je nepochybně hezká vize toho, kam by mohl náš stát směřovat.

Podle Anny Shavit to však dopadne jinak. „V reálu to bude o tom, že by se nemělo čekat na úřadech, že je třeba dostavit silnice, nepustit sem migranty a zvednout důchody a příspěvky na děti o vyčíslenou dávku,“ poznamenává o programech, které podle ní budou více „údržbářské“ než vizionářské.

Vzhledem ke stejnosti předvolebních programů nebude pro voliče lehké se na základě nich rozhodnout. Mohlo by pak dojít k tomu, že na ně nebudou přihlížet vůbec. Roli pak bude hrát personalizace strany, tedy který kandidát bude nejvíce vidět.

Líbí se mi stránka Studentpoint

Sdílejte se svými přáteli FacebookFacebook TwitterTwitter EmailEmail