…

PwC a start-upy. Nezvyklá spolupráce? Naopak

Ačkoliv je PwC společnost poradenská, technologie jsou součástí jejího každodenního života. I zde se neustále snaží přinášet inovativní řešení. Proč ale vše vymýšlet jen interně a nezapojit nápady z prostředí kolem nás, třeba od start-upů?

PR & Podporujeme
Ačkoliv je PwC společnost poradenská, technologie jsou součástí jejího každodenního života. I zde se neustále snaží přinášet inovativní řešení. Proč ale vše vymýšlet jen interně a nezapojit nápady z prostředí kolem nás, třeba od start-upů?

Start-upy mají nápady a inovace, kterými se inspirují firmy po celém světě. Proto se i tato společnost minulý rok rozhodla jít stejným směrem. Rozhodně to ale není jejich první zkušenost se start-upy.

Rekola i řada dalších projektů

Již 6 let je PwC partnerem Social Impact Award (SIA), která vybírá nadějné sociální start-upy a snaží se jim pomoci, tak jako se oni snaží svým chytrým řešením pomoci společnosti.

V rámci akceleračního programu stráví deset vybraných finalistů léto s experty PwC a svými dočasnými mentory. Nepojedou na dovolenou ani relaxovat. Budou tvrdě pracovat na obchodním plánu svého projektu a dostanou poradenství všeho druhu, ať už jde o byznys, daňové, či právní záležitosti.

Mentoringem PwC prošla v rámci SIA řada dnes úspěšných projektů, jakými jsou třeba Rekola nebo Czechitas. A proč to dělají?

Skvělé nápady

Vychází to z motivace pomoci nadšencům, kteří mají nápad, co pozitivně ovlivní společnost. Příležitost postrčit je v jejich myšlence je inspirací a u start-upů může jedna rada ovlivnit celý koncept, což je výzva.

A čím je tato spolupráce přínosná pro tuto PwC? Důvodů je řada. Unikátní nápady neklepou na dveře každý den a to, s čím start-upy dnes přicházejí, je někdy až dech beroucí.

PwC se snaží inovace, vývoj a technologická řešení pro svět podporovat a pomoci mladým lidem, kteří mají skvělé řešení a snaží se ho prosadit.

Řešení s potenciálem

Spolupráce se start-upy je samozřejmě i obchodní záležitost. Pro klienta je firma schopna vytvořit kompletní byznys plán, poradit s obchodními záležitostmi, posunout ho v digitalizaci, prostě postavit celý projekt, vše spočítat a poradit s jeho realizací.

Často je ale potřeba nějaké specifické technologické řešení, případně něco, co může projektu dodat zajímavou inovaci a unikátnost. A to je přesně to, co může korporaci přinést start-up.

Tato spolupráce je samozřejmě přínosem i pro start-upy. Jak konkrétně? Začínající společnosti mají často unikátní technologická řešení, skvělý produkt, který ale nemají komu nabídnout, protože neznají svoji potenciální klientelu, chybí jim kontakty.

Firmy typu PwC se naopak v byznysu orientují velmi dobře, mají zkušenost se spoluprací se stovkami klientů a s mnohými tak fungují dlouhodobě, tudíž ví, které řešení má potenciál někomu prospět a jak obě strany propojit. Dokážou je také nasměrovat správným směrem.

Riskovat se vyplatí

,,Řekněme, že nějaký start-up vymyslí nástroj, který dokáže spolehlivě lokalizovat a zachytit určitý zvuk či vibrace. V tuto chvíli jde však pouze o jeden typ velmi specifického zařízení a úzkou oblast využití. My dokážeme identifikovat další příležitosti, kde lze tuto technologii využít – nejenom pro daný příklad. Navíc umíme řešení navázat na konkrétní potřeby klienta, které známe, a doplnit o další služby či řešení, a to už je něco, co klienty zajímá.‘‘ popisuje Pavla Žížalová, konzultantka a také koordinátorka inovačního programu v PwC. Další oblastí, jak lze start-upům pomoci, je jejich oceňování a hledání investorů.

A jaké start-upy v PwC vyhledávají? Většinou se dívají po technologických řešeních, ale jiné sféry rozhodně nejsou tabu. Všechno záleží na potenciálu nástroje a možnostech aplikace v některém z týmů a u klientů.

Na trh start-upů sice teprve pronikají, ale rozhodně nelení. Absolvovali s nimi již několik schůzek, uskutečnili akce k předem vytipovaným tématům, a s některými z nich již diskutují o společných projektech, případně už aktivně spolupracují.

Zajímavou spolupráci na pilotním nástroji nedávno zahájili s týmem start-upu Rossum, který se umístil v žebříčku desítky nejlepších českých start-upů Forbes Start-up roku.

Jejich nástroj umí chytře číst dokumenty za použití umělé inteligence. Rossum se ho snaží naučit čtení faktur a PwC jim s tímto pilotem pomáhá. A jestli si za to účtují? Samozřejmě, že ne.

,,Pokud vidíme unikátní řešení a potenciál, je to investice. Ta může být riskantní, zvláště pak u firem, které mají nápad zatím jen na papíře. Říká se, že z deseti start-upů se v úspěšnou firmu promění jeden, ale risk je zisk. Pokud se chce společnost posunout dále, nelze hrát pouze na jistotu. Je třeba hledat talent, inovace a vkročit do budoucnosti,‘‘ dodává Pavla Žížalová.

Chcete nahlédnout do PwC světa Technology Consultingu? www.pwc.cz/tc