…

Vědci prý zjistili, jak zastavit lidské stárnutí. Budeme žít 200 let?

Vědci dokončili studii, díky které by mělo být možné zpomalit lidské stárnutí.

Lifestyle
Vědci dokončili studii, díky které by mělo být možné zpomalit lidské stárnutí.

Lomonosov Moscow State University a Stockholm University společně začali pracovat na studii, která se zaměřila na „roli mitochondrie při stárnutí organismu“. Mitochondrie je organela, kterou lze najít ve většině buněk.

Zjistili přitom dost šokující věc, i když se testy prováděly zatím pouze na hlodavcích. Pokud se ale ukážou stejné výsledky také na lidech, mohlo by to znamenat, že dokážeme ovládat své stárnutí. Aby toho nebylo málo, zjistili také několik revolučních věcí, které jsme o stárnutí doposud vůbec nevěděli.

Zrychlili stárnutí u myší a pak ho dokázali i zpomalit

Průzkum vedl známý ruský biolog Vladimir Skulachev a experimenty byly prováděny na geneticky modifikovaných myších. Do genomu (genetický materiál organismu) jim byla přidána speciální mutace, která byla vytvořena ve Švédsku.

Tato mutace výrazně zrychlila „mutagenezi mitochondrie“ a místo toho, aby myši žily déle než dva roky, žily pouhý rok a předčasně se u nich objevily nemoci a defekty spojené se stárnutím. Jinými slovy, dokázali u nich zrychlit stárnutí. Což ale znamená, že by stárnutí měli být teoreticky schopní také zpomalit.

Léčili pak 100 geneticky modifikovaných myší syntetickou sloučeninou s názvem SkQ1, což je umělý antioxidant, který se zaměřuje na mitochondrie. Přidali ji do vody, zatímco druhá skupina myší pila normální vodu. Po 200 až 250 dnech myši s normální vodou značně zestárli – hůře se jim chodilo, dýchalo, prostě měli všechny příznaky rapidního stárnutí. U myší, kterým byl podáván SkQ1, se nic takového neprojevilo.

Otázkou je, zda zpomalit stárnutí skutečně jako lidstvo chceme. Pak by skutečně hrozily vážné problémy s příliš mnoha lidmi na Zemi. Ale kdo by nechtěl žít 200 let? Víte, kolik seriálů, filmů, her a knížek byste stihli za svůj život zkonzumovat?!