Pojďte s námi zaplout do světa filmových zajímavostí

Oscarový víkend je již za námi a my víme, že snímek Tvář vody proměnil nominace ve čtyři sošky – za režii, hudbu, výpravu a nejlepší film. A tento zvláštní film, kteří fanoušci možná označí za poetický pohádkový příběh lásky a ti cyničtější za film, kde žena souloží s rybou, si je opravdu zaslouží. Guillermo del Toro se posledních sedm let stáhl ze světa kinematografie, aby scénář příběhu o němé uklízečce a amazonském rybím bohu byl díky pomalé koncentrované práci dokonalý. A pokud stále nevíte, co si pod tímto filmem představit, tak si ve své mysli vymodelujte situaci, kdy někdo natočí syntézu Amélie z Montmartu s Monstrem z Černé laguny. A už byste měli být v obraze. A tady máte deset faktů o snímku, které jste zaručeně neznali.

Premiéru měl film v kině, ve kterém se natáčel

Ten nádherný sál z minulého století nebyl jen papundeklovou dekorací. Jedná se o divadelní sál Elgin v kanadském Torontu, který byl původně v roce 1913 vybudován pro vaudevillová představení. Film Tvář vody zde měl posléze svou úspěšnou premiéru.

Elisino příjmení odkazuje k jejímu původu sirotka

Elisa se příjmením jmenuje Esposito, což jde při dobré vůli přeložit jako nechráněný, bez přístřešku či obnažený. Její status sirotka je tedy akcentován v jejím vymyšleném příjmení, které jí dala instituce poté, co jí našli v košíku plovoucí po vodě.

A její křestní nás odkazuje k My fair lady

Stejně jako v My fair lady (či původní verzi Pygmalionu) je hlavní hrdinka Elisa (u nás Líza) představitelkou nižší sociální skupiny, která nemá svůj hlas a snaží se jej najít. A ve filmu se jí to ve snové muzikálové pasáži podaří. A pokud se vám zdá tento fakt vycucaný z prstu, tak bychom jenom rádi řekli, že Sally Hawkins, jenž Elisu hrála, pro svou roli studovala gesta a pohyby Audrey Hepburn z My fair lady. Její spolubydlící má dokonce v bytě jeden namalovaný Audryin obraz.

Del Torro prezentoval svůj námět hlavní herečce  úplně na káry

Guillermo del Torro se válel kdysi doma u televize, když dostal náhlý telefonát od Alfonse Cuaróna a Alejandra Gonzáleze Iñárritu s nabídkou, že půjdou na Zlaté glóby a ožerou se tam jako dobytci. Svůj závazek splnili. Když u východu potkali Sally Hawkins, tak jí opilý Del Torro obejmul, zvednul do vzduchu a nečekaně jí vpálil do obličeje:“ Píšu pro tebe film! Zamiluješ se v něm do rybího muže!“ A zcela konsternovanou ji tam zanechal.

Režisér si schoval do jedné scény svůj vlastní narozeninový dárek

Pamatujete si na záběry ve filmu akcentující neustále se blíží den, kdy přijdou deště a Elisa bude moci vypustit svého milého jako kapra o Vánocích do vody? Tak ten den má Del Torro narozeniny. Z jeho strany je to tedy takové „Happy birthday  to myself“.

Jsou zde implicitní odkazy na další role Olivie Spencerové

Olivie byla za roli Elisiny kamarádky Zeldy nominovaná na Oscara, kdy tuto nominaci nakonec neproměnila. Nicméně už v minulosti se proslavila v jiných rolí natolik, že si Guilerrmo neodpustil drobné textové pomrkávání jejím směrem. V jedné scéně se sadistický vědec Strickland (Michael Shannon) ptá uklízecího holčičího dua, “What am I doing? Interviewing the help?”. Což je, pokud znáte Oliviinu minulost humorné. Protože právě za film The help toho Oscara získala. Později Strickland směrem k Zeldě pronese, že Bůh určitě vypadá jako on nebo ona. Ale spíš jako on. Tato poznámka běžnému divákovi ujde bez povšimnutí, ale my filmoví nerdi víme, že Spencerová hrála ve filmu The Shack Boha. Tak se tiše smějeme s Del Torrem.

Doug Jones studoval chování psů a matadorů

Tvář Douga Jones zcela jistě neznáte, ale jeho role fauna ve Faunově labyrintu nebo Abea Sapiena z Hellboye vám nebudou neznámé. Tento herec, jenž tráví většinu své pracovní doby v latexové masce, prozradil, že pro roli rybího muže studoval chování psů. Obzvláště jejich pohyby hlavy, kterými reagují na nové podněty. Pro pohyb rybího tvora bral inspiraci zase u matadorů, kteří vždy vykračují dopředu svou široce otevřenou pánví.

Del Torro při natáčení málem zemřel při autonehodě

Při natáčení scény, kdy se Strickland zuřivě rozjede za Elisou, aby ji konfrontoval kvůli přechovávání rybího muže, se stala drobná nehoda, která nás mohla o našeho vizionářského režiséra nadobro připravit. Auto mělo přeřazeno na zpátečku a plnou rychlostí to napálilo do dekorací, které spadly, všude byly jiskry a lidé křičící na Del Torra, aby utíkal. Auto se zastavilo až těsně před ním o druhý sloup. Podle vlastních slov si byl jistý, že v tom okamžiku zemře.

Jediné postavy, které nemají problémy s komunikací, jsou ty němé

Můžete číst mnoha způsoby, o čem tento film je, ale pro autory je primárně o komunikaci. Elisa a rybí muž nemohou používat slova a přesto mezi sebou komunikují natolik, že se mezi nimi vytvoří hluboký vztah. Všechny ostatní dvojice, ať už se jedná o Zeldu a jejího chladného nemakačenkovského manžela, Elsina gay souseda, co předstírá lásku ke koláčům, jen aby viděl fešného prodejce, nebo Stricklanda, který v dokonalém americkém snu o rodinně trpí, si nedokáží říct pravdu. Dokonce i Dr. Hoffsteder, který mluví tolika jazyky, není ani v jednom schopen vyjádřit, proč je důležité rybího muže nezabíjet. Sám Del Torro tento problém specifikoval ještě přesněji.

Každý tvor, který má schopnost řeči, má problém s komunikací.

Jones a Hawkins si říkali před natáčením každé scény, že se milují

To, že ústřední dvojice působí tak smyslně, nevinně a přitom přirozeně, bylo výsledkem vztahu herců, kteří si naprosto důvěřovali a souznili spolu. Sally Hawkins a Doug Jones spolu kvůli tomi brávali hodiny tance a trávili spolu každý možný okamžik, aby hovořili o svých nejistotách, jen aby se sblížili.

Myslím, že jsme byli oba vyděšení. Před každým záběrem jsme se pohladili po tváři a řekli si:“Miluju tě. Jsem ráda, že jsi tu se mnou.“