Pojďme na to hezky vědecky!

V dnešní době si jen málokterý digitální nomád může dovolit rozdělit si práci do jakékoliv denní doby potřebuje. A je to škoda. Protože ať se nás všechny ty couchovací a selfimprovement knížky o výkonnosti snaží přesvědčit sebevíc, tak nemáme šanci obelstít své biologické hodiny a být lepšími pracanty jen silou vůle. Tyto vnitřní rytmy nám totiž přísun energie a koncentrace dávkují přísně a pravidelně. Bez výjimky.

Kognitivní schopnosti všech lidí během dne stoupají a klesají pod vlivem pravidelného denního plánu, které s námi naše tělo má. A když si to uvědomíte, tak i vy dokážete odhalit nejlepší čas pro soustředění, kreativní myšlení a vysoký výkon.

A co ranní ptáčata a noční sovy?

Logicky vás napadne oponovat nám argumentem, že kouzelná formule, jenž nám odhalí workoholickou magickou hodinu, existovat nemůže, protože každý jedinec spí rozdílný počet hodin a vstává v různé denní doby. Nicméně podle Daniela Pinka, autora knihy When: The Scientific Secrets of Perfect Timing, to vůbec nevadí. Orientujeme se jednoduše podle bodu, ve kterém jsme se probudili. A je jedno, kdy se to stalo.

Náladový vzorec chování

Podle výzkumu uskutečněného na 2,4 milionu lidí v 84 zemí vyplývá, že naše nálada bývá po ránu mnohem vřelejší, jsme štasťnější a pracovitější. Tyto pocity se lámou pravidelně okolo poledne.

Proto si všechny důležité schůzky, telefonáty a úkoly naplánujte na dobu po probuzení. Je tu menší šance, že telefonát odložíte. Každou další hodinou se vaše nálada zhoršuje. Lidé, kteří se snaží získávat zakázky po telefonu mají podle všeho odpoledne menší šanci až skoro o 2%.

Jak je to s koncentrací?

Koncentrace by měla mít podle všeho dva vrcholy během dne. Jeden těsně před obědem a druhý před koncem pracovní doby. V těchto okamžicích máte nejmenší šanci, že se necháte od své práce vyrušit.

Schůzky během dne dokáží nabourat celý váš den

Určitě znáte ten pocit, že máte mít po obědě schůzku a díky tomu celý den pořádně nic neuděláte. A je jedno, že jestli se jedná o pětiminutový rozhovor nebo hodinovou prezentaci. Pokud si potřebujete zajít k doktorovi nebo skočit na poradu, tak tyto věci plánujte vždy na brzké ranní hodiny. Jinak vaše pracovní morálka naprosto zkolabuje.

Stresový hormon má největší nárůst po ránu – stejně jako naše hroší kůže

Hormon kortizol vaše tělo nastaví do pohotovostního režimu, ve kterém je obezřetné a vnímavé. Podle Pinka je právě tento čas nejlepší na přijímání konstruktivní kritiky a skupinových brainstormingů. Býváte v té době totiž nejvíc koncentrováni na ostatní a doopravdy je posloucháte.

Analytické schopnosti

Začínají pomalu stoupat okolo osmé hodiny a klesnou prakticky k nule ve dvě hodiny odpoledne. Vaše tělo v té době začne být ospalé a říká si o pauzu.

Ráno není dobré pro jednoduché úkoly

Nakupování, odškrtávání položek a vyřizování emailů si vždycky nechte na odpoledne. Všechny tyto jednoduché úkoly na vás budou působit relaxačně mnohem později.

Podvečerní roztěkanost pomáhá kreativitě

Pokud toužíte po čilé ostré mysli, tak si dávejte pauzy, nezapomínejte na oběd a okolo druhé hodiny si dejte pauzu na spánek či kávu. Nicméně pro rozvinutí vaší kreativity tato pravidla neplatí. Ta si naopak žádá lehkou únavu a rozptýlení, které nám pomůže vnímat věci v jiném kontextu. Peak kreativity pak nastává v podvečerních hodinách.

Na konci pracovní doby si dejte krátkou pauzu a zreflektujte svou dnešní činnost

Ačkoliv máte pocit, že už nad prací nechcete strávit ani moment, tak tento reflektující okamžik dá vašemu tělu jasný signál, že pro dnešek jsme skončili. Tak mu to dopřejte.