Beztak tento článek čtete, protože nemůžete spát.

Nemá cenu si nic namlouvat. V dnešním hektickém světě plném stresu by se dal kvalitní dlouhý spánek vyvažovat cenou zlata.Naše tělo se bez této regenerace pro kosti, mysl, svaly, paměť a tisícovku dalších věcí neobejde. Bez pravidelného hlubokého spánku budete velmi pravděpodobně trpět depresemi, úzkostí a lehkou neurotičností. Jenže jak si ho dopřát, když někdy prostě nejde a nejde zabrat?

30% dospělých lidí trpívá na chronickou nespavost. Nemusíte mít ale strach, že se vás to týká, pokud dvě nebo tři noci před náročným dnem nemůžete zabrat. Pro diagnózu chronické nespavosti byste potřebovali minimálně měsíc, kdy vám nepůjde rychle usnout.

Bludný kruh nespavosti

Nedostatek spánku vám způsobí stres a stres vám zase způsobí nespavost. Mnoho lidí se tak dostane do bludné spirály, ze které se nedá vyskočit. Navíc, čím starší budete, tím hůře se vám bude usínat. A následky pro vašeho kognitivní schopnosti mohou být naprosto devastující. Mnoho lidí proto radši sáhne po lécích na spaní, které samy o sobě nejsou nebezpečné, ale mohou velice snadno vést k těžké závislosti.

Jak může pomoci hudba?

Vědci zjistili, že poslouchání hudby, kterou máte rádi, před spaním, může váš spánek ukrátit až o celé dva cykly. Mnohem rychleji jste schopni dosáhnout REM fáze, která je nejhlubší a nejvíce regenerační.

Stačí po tři týdny poslouchat 45 minut klidnou hudbu před spaním a kvalita vašeho spánku se výrazně zlepší. Tento pokus byl proveden na amerických studentech stejně jako na singapurských seniorech a v obou kontrolních skupinách měl ohromující výsledky.

Jaká hudba je nejlepší?

Pro  651 respondentů, kteří se účastnili výzkumu, byly hudbou první volby skladby od Johanna Sebastiana Bacha, Eda Sheerana, Wolfganga Amadea Mozarta, Briana Ena a Coldplay. Nicméně výběr byl pestrý. Lidé ve svých dotaznících uvedli okolo 14 žánrů 545ti umělců.

Proč to pomáhá?

Jedním z důvodů je vytěsnění ruchů. Díky hudbě vás neruší hluky ulice, bouchání dveří v domě nebo pískání v uších, pokud trpíte na tinnitus. Hudba také vyplňuje příliš velké ticho a dodává vaší mysli pocit bezpečí.

Pokud máte pocit, že by vám právě tato technika mohla pomoci, tak můžete udělat i krok navíc a zúčastnit se výzkumu Univerzity v Sheffieldu, kdy vám budou jednotlivé playlisty na míru doporučeny a bude se zkoumat jejich vliv na vaši duševní pohodu.

Lákavé? Těžko říct. Ale stále to zní zábavněji než koukat v noci do stropu.

Pokud to chcete vyzkoušet skutečně svědomitě, doporučujeme poslouchat živou muziku. Nebo alespoň reprodukovanou v klubu se spoustou lidí. Takové paření, to unaví zaručeně. Když si vyberete klub Roxy, můžete si přes aplikaci My Roxy kupovat lístky, levněji a přednostně. Najdete tam i levnější jízdy s Uberem nebo soutěže. Na iOS ji najdete tady, pro Android zase zde.