StudentPoint Divadlo

Kampa nabízí lahodné představení plné chutí a vůní!

Kampa nabízí lahodné představení plné chutí a vůní!
Kampa uvedla 13. 3. premiéru nové autorské hry, vzniknuvší ve spolupráci Nataši Burger, Vladislavy Kužílkové a Ivety Duškové pod názvem Ty dvě, které obědvají.

Na skromné scéně stojí obyčejný stůl s bílým ubrusem a prostíráním pro dvě osoby, v pozadí připraven charismatický číšník-muzikant. Přicházejí hlavní aktérky hry – Ema a Eli a s rozpačitými úsměvy a zdvořilostními frázemi usedají k „obědu“. Jedna z nich půvabně vysvětluje druhé (se zasněným pohledem kamsi do publika) svou zálibu právě v tomto podniku slovy: „Je to to pravé místo…je tu klid, jídlo je tu někdy dobré, jindy ne.“

Hned z prvního setkání nad talíři se vyjevují povahy obou hrdinek; jedna si se zapáleným pohledem objednává hovězí maso a pečené brambory, druhá, ta křehčí, dává přednost jídlům připraveným na vodě, neb dnes má takovou vodní náladu. Groteskním prvkem ve hře je velmi detailní popis pocitů, které dámy chovají k něčemu tak všednímu, jako je jídlo. Od takovýchto informací se potom zpravidla plynule přechází do jiného vyprávěcího pásma – tu do vzpomínek na dětství, tu se dámy zpovídají ze svých trablů s rodiči či partnery.

Rozdílnost povah obou postav je ve hře velmi zajímavě pojata. U diváků budí smích popisování přípravy pečeného chleba z úst jedné herečky, zatímco druhá se pod kotoučem červeného světla svůdně vlní a vábí imaginárního partnera. Vyjde najevo, že konotace, které máme spojeny s přípravou chlebového těsta, přidáváním ingrediencí, čekáním na správnou chvíli, s pečením, vůní a vytouženým zakousnutím se dají velmi snadno přirovnat k erotice. Vášnivější z dam se o ní nezdráhá hovořit, zatímco ta druhá používá metafory horké pece s voňavým pecnem.

V průběhu několikadenního stolování se kromě jídelního lístku před postavami otevírají jejich soukromé problémy. Ať už jde o nevábný vztah s novou šéfovou či naopak vábný vztah k milenci, herečky pokaždé onu situaci i předvedou. Buď té či oné vypomůže kolegyně s vedlejší rolí, nebo, což patřilo k nejsilnějším scénám dramatu, hrají celou bolestnou situaci samy. Nejdojemnější (a nejsmutnější) byly momenty zobrazování partnerských vztahů, kde se naskýtaly dvě možnosti. Buď žena partnera má, vášnivě jej miluje a obětavě pro něj vyváří (načež sezná, že zbytečně), anebo si obrovskou náruč, do které se může po náročném dnu schoulit, vysní.

Myšlenky jsou v dramatu pojaty jako cosi sžíravého, co je jednak nutno převalovat v ústech a jednak mnohdy důkladně rozžvýkat a doufat, že po tomto rozcupování zbyde jenom příjemný pocit v žaludku. Ne však všech těchto dravců ve skříni (potažmo v hlavě) se lze zbavit takto snadno. Některé tvrdohlavější nechtějí vlézt ani do hrnce a pokud jsou k tomu donuceny, rozhodně se nehodlají podvolit a změknout. S některými je nutno bojovat na život a na smrt, některé lze zaspat (nebo umodlit) a doufat, že ráno bude po pláči zase čisto.

V představení není ale nouze také o vyloženě komické scény. Třeba když dámy s chováním náctiletých laškují s číšníkem, chichotají se a schovávají obličej do dlaní (v bláhové iluzi, že tak nebudou vidět). Nebo když je na otevřené a (aplausem oceněné scéně) předváděn jakýsi jóginský zamotaný prostocvik...nebo když...a víte co? Běžte se raději podívat sami! Přeji dobré chutnání!

 

Ty dvě, které obědvají

Premiéra: 13. března 2012

Text: Nataša Burger a Vladislava Kužílková

Hrají: Ema: Nataša Burger, Eli: Vladislava Kužílková, Číšník: Andraž Polič

Režijní dohled: Iveta Dušková

Vstupenky lze zakoupit přímo na místě za 200 Kč

Hodnocení: 90 %

 

POZOR! VYPLŇTE NÁŠ DOTAZNÍK A VYHRAJTE JAZYKOVÝ KURZ!

 

Foto: divadlokampa.cz

loading...
reklama


Anketa

Jaký druh umění máte nejraději?





Partner sekce

Národní Divadlo Brno

Dále najdete na StudentPoint.cz...