…

Krach banky? O své peníze nemusíš nutně přijít

Opravdový krach banky. Co to pro klienty banky znamená? Jak se o krachu dozví a jakým způsobem mají v takové situaci postupovat? To vše si ukážeme na posledním takovém případu – na krachu ERB banky, a. s., která zkrachovala na podzim roku 2016.

Blog
Opravdový krach banky. Co to pro klienty banky znamená? Jak se o krachu dozví a jakým způsobem mají v takové situaci postupovat? To vše si ukážeme na posledním takovém případu – na krachu ERB banky, a. s., která zkrachovala na podzim roku 2016.

ERB bank působila na českém trhu od roku 2008, kdy se stala první ruskou bankou, která obdržela bankovní licenci pro založení dceřiné banky v České republice.

Na podzim 2016 o tuto licenci ovšem přišla. Stalo se tak v moment, kdy měla více než pět tisíc vkladatelů, kteří na svých účtech měli celkem uloženo přes 3,5 miliardy korun.

Hlavně žádnou paniku

Z pohledu střadatele znepokojující informace? Z části možná ano, ale nutno podotknout, že vkladatelé této banky o své peníze nepřišli. A to především díky existenci Garančního systému finančního trhu, dříve známého jako Fond pojištění vkladů.

Právě prostřednictvím Garančního systému stát totiž garantuje, že klienti bank, družstevních záložen a stavebních spořitelen, v případě jejich krachu, o své úspory až do výše 100 tisíc eur, v přepočtu tedy přibližně 2,65 milionu korun, nepřijdou.

Garanční systém zajistí výplatu náhrad jejich vkladů, a to prostřednictvím poboček České spořitelny.

Stejně tak se stalo právě v případě zkrachovalé ERB bank, kdy 17. října 2016 (představme si jako „den D“) Česká národní banka Garančnímu systému oznámila, že ERB bank není schopna dostát svým závazkům a Garanční systém tak odstartoval proces výplaty náhrad vkladů.

Náhrada vkladu?

Co se skrývá pod pojmem „náhrada vkladu“? Nic složitého. Je to jednoduché, stačí si to rozložit – vklad – to jsou úspory, resp. jde o sumu peněz, které klient vložil, resp. měl uložené na svém běžném účtu ERB bank a Garanční systém těmto klientům tyto peníze nahradí, resp. vyplatí.

Pro peníze tedy do Garančního systému?

Garanční systém jako takový by na to svým jediným sídlem v Praze neměl kapacitu. Proto se domluvil s Českou spořitelnou, která má největší síť poboček v České republice a prostřednictvím jich tato výplata probíhala a stále ještě probíhá.

Jak se o krachu dozvím?

Klienti banky, družstevní záložny a stavební spořitelny se o krachu obvykle dozví ze sdělovacích prostředků nebo na pobočce či webu zkrachovalé banky. Veškeré informace jsou také zveřejněny na webových stránkách Garančního systému.

„Informace o tom, kdy a jakým způsobem budou probíhat výplaty náhrad vkladů, jsou na webových stránkách Garančního systému zveřejněny prakticky obratem,“ říká Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu. „Ne jinak tomu bylo u zkrachovalé ERB banky“, dodává.

A co dál? Kdy se dostanu ke svým penězům?

Garanční systém zahájí výplatu náhrad vkladů do 7 pracovních dní „ode dne D“, v případě ERB banky to tedy bylo 20. října 2016.

Pak už je to jednoduché – vkladatel zkrachovalé banky si může pro své peníze s platným průkazem totožnosti přijít na vybranou pobočku České spořitelny, kde mu budou peníze převedeny na jeho jiný bankovní účet v jiné bance nebo si je může vybrat i v hotovosti.

„Největší zájem o výplatu náhrad vkladů byl samozřejmě během prvního měsíce, kdy si vkladatelé vyzvedli 2,95 miliardy korun z celkem uložených 3,5 miliard korun. Jsou ovšem i tací vkladatelé, kteří si pro náhradu dosud nepřišli,“ konstatuje Renáta Kadlecová.

Všichni vkladatelé však mají možnost vyzvednout si náhradu vkladu do tří let od doby, kdy byla výplata zahájena. Klienti ERB bank tak mohou své úspory získat zpět až do 20. října 2019.

Přehled poboček České spořitelny, u nichž si lze výplatu náhrad vkladů vyzvednout, je k dispozici na webových stránkách Garančního systému http://erbbank.garancnisystem.cz/vyplacejici-banka/.