Bez lepku není jen pohanka

Lepek se stává strašákem pro čím dál více lidí. Když už vás jednou diagnostikují jako celiaka, musíte se řídit dietou. Je však možná nějaká prevence?

O bezlepkové dietě už bylo napsáno mnoho článků a ještě jich jistojistě přibude, protože počet celiaků v České republice i ve světě rapidně stoupá. Někteří lidé se domnívají, že je to způsobené přespřílišnou konzumací obilovin zbavených slupek a klíčků nebo také jinak – bílé mouky. Celková spotřeba pečiva denně je alarmující a příprava běžných jídel bohatých na polysacharidy různých druhů téměř vymizela. Ono je přece jenom jednodušší koupit si obloženou bagetu než se vařit s bramborami nebo rýží.

Už žádná pšenice.

Lenost se nevyplácí, důležitá je prevence!

Lepší je stravovat se racionálně teď, než být pak donucen diagnózou. Chce to jen trochu času, odhodlání a kreativity. Bezlepková strava může být pro celiaky velmi finančně náročná, ale pro vás, kteří chcete pouze ulehčit svému trávícímu traktu, to tak vůbec nemusí být. Stačí se pořádně porozhlédnout a využít toho, co se nám samo nabízí.

Bezlepkové není jen „přeškrtnutá pšenice“

Přirozeně bezlepkových potravin je celá škála a ne každá z nich je v obchodech označena přeškrtnutou pšenicí. Je mnoho zdrojů bezlepkových potravin a nepřeberné množství možností, jak je zpracovat. Pohanka už je naše stará známá, ale co třeba jáhly, rýže, kukuřice nebo všemi oslavovaná quinoa?

Kukuřičné produkty mají na trhu již mnoho podob.

Místo knedlíku polentové noky

Kukuřičné suroviny patří u nás k těm nejužívanějším a jakmile si zvyknete na specifickou chuť kukuřice, může být vaší skvělou společnicí. Zkuste například vyměnit houskový knedlík za polentové noky. Zaberou vám jen asi deset minut. Místo špaget s rajčatovou omáčkou si kupte rýžové nudle a zkuste je na asijský způsob. Rutinu v podobě ranní ovesné kaše zkuste oživit jáhlovou kaší, která trvá sice o něco déle, její chuť je ale výtečná. Quinou můžete zkusit pro zpestření místo kuskusu nebo bulguru, konzistence je podobná a dá se jíst i nasladko.

Na bezlepkových těstovinách si pochutnáte jako na obyčejných.

Pečivo vynechte

Co se týče pečiva, nejezte ho vůbec – stejně se po něm jenom tloustne. Raději zkuste jídla přirozeně obsahující jak sacharidy, tak i tuky a bílkoviny. Zeleninový salát s opečeným kuřetem a jogurtovým dipem přece vůbec nezní špatně, ne? A kde že je tam lepek? Chystejte si do školy nebo do práce zdravé svačinky, ať vás to nepokouší tíhnout k stánkům s pizzou nebo rychlým občerstvením. Lepší je začít teď, než pak plakat nad rozlitým mlékem.

 

A co vy, zařazujete bezlepkové potraviny pravidelně do své stravy? Chtěli byste jíst bez lepku, ale nemáte inspiraci, jaká jídla připravovat? Pojďte se s námi o tom poradit na našem Facebooku.

 

Foto: wikipedia.org, sxc.hu

Podobné články