Recenze retro deskové hry Talisman

9.2
PERFEKTNÍ
Sečteno a podtrženo
Zahrajte si legendární retro deskovou hru, kterou si oblíbili i kluci ze sitcomu Teorie velkého třesku. Hra Talisman bude bavit nejen dospělé, ale i dospívající děti. V této překrásně ilustrované RPG hře si užijete mnoho dobrodružství a nečekaných zvratů. Kdo z vás získá Korunu moci a ovládne svět Talismanu?
Klady
Hra prověřená časem
Krásné fantasy ilustrace
Zábava na dlouhé večery
Rádi si zahrají starší děti i dospělí
Zápory
Vyšší cena
Rozšíření hry nutno dokoupit
Hra závisí na náhodě při hodu kostkou
Hra může být pro někoho příliš dlouhá

Zahrajte si tuto prvotřídní fantasy retro stolní hru Talisman, která si získává nadšence již od roku 1983. V následujících řádcích si rozebereme podrobnou recenzi 4. revidované verze hry Talisman Dobrodružství meče a magie.

Kromě klasické verze hry Talisman můžete vyzkoušet také verzi hry s Harry Potterem. Pokud jste fanoušci Star Wars, tak si pro vás výrobce připravil i anglickou verzi hry Talisman Star Wars.

Tip

Jestli váháte, zdali investovat vyšší částku za hru Talisman, pak si můžete hru vypůjčit na týden zkoušku za menší poplatek.

Zajímá vás více o retro deskovkách? Pak se podívejte na souhrnný článek těch nejlepších retro deskových her, který jsme pro vás připravili.

Hodnocení vybraných vlastností hry Talisman

Pozn. Hodnotíme maximálním počtem bodů 10

Zábava u hry Talisman – 10/10

Prožijte s přáteli dobrodružství v kůži fantasy hrdinů. Cílem hry je získat artefakt Korunu Moci a sesláním zaklínadel vyřadit ostatní hráče ze hry. Talisman je RPG hrou, která potěší nejen dospívající, ale i skupinu přátel. Čtvrtá revidovaná verze retro stolní hry Talisman je skvělou napínavou hrou, která je daleko více propracovaná, než tomu bylo u první verze z roku 1983. Na začátku hry si každý hráč vybírá jednoho z 14 různých hrdinů se kterým budete prožívat dobrodružství ve hře. Vybrat si můžete elfa, čaroděje, čarodějku, kněze, prorokyni, mnicha, vraha, ghúla, válečníka, zloděje, druida, trpaslíka nebo trolla. Každá postava má svá specifika, zvláštní schopnosti, množství síly, přednosti, ale také slabiny.

Během hry si užijete spoustu dobrodružné fantasy zábavy. Budete sbírat předměty a zkušenosti, vypořádávat se s různými nástrahami a nepřáteli a bojovat s nestvůrami. Postupně si během hry budete vylepšovat svou postavu. Budete nakupovat potřebné vybavení a kouzla, abyste byli dostatečně silní na další úrovně hry, které se nacházejí blíže ke středu herního plánu. Také budete se spoluhráči usilovat o 1 ze 4 talismanů, který je nezbytný pro získání artefaktu Koruny moci.

Těšit se můžete také na souboje se svými spoluhráči. Bojovat budete pomocí síly nebo na mentální úrovni. Hráč může vyhrát souboj pomocí seslání zaklínadla neviditelnosti nebo znehybnění protivníka. Obvykle ale bojovníci házejí kostkami, sledují schopnosti svých hrdinů a vyhrává ten, kdo má vyšší útočné číslo závislé na síle postavy a na hodu kostek.

Desková hra Talisman

Náročnost pravidel – 8/10

Hra je náročná na zapamatování informací, ale princip hry je jednoduchý, kostky určují průběh hry. Hráči se střídají v hodu kostkou a pohybují se po herním plánu, který je rozdělen dle obtížnosti do 3 pásem. Hra začíná ve vnějším pásmu a během hry hráči postupují  do vnitřních pásem. Ve vnějším pásmu se hráči pohybují v libovolném směru dle hodnoty hozené kostkou. Ve vnitřních pásmech se hráči pohybují vždy o jedno pole, kvůli speciálním políčkům jako je brána osudu nebo stráž. Při pohybu po herním plánu si hráč bere kartu setkání nebo se setkává s osobou vyobrazenou na příslušném políčku hry.

Před startem hry si každý hráč vybírá svou postavu hrdiny, za kterou bude ve hře hrát a každá postava ve hře má své přednosti, speciální schopnosti, ale také slabiny. Během hry musí hráči své postavy rozvíjet, posilovat je a nakoupit jim vybavení, aby dokázali čelit nástrahám ve vnitřních pásmech hry. Na příslušných kartičkách hlavních postav jsou uvedeny informace o počtu životů, síly, zvláštní schopnosti, ale také informace o počátečním množství žetonů osudu a zlata. Zlaté mince ve hře slouží jako platidlo.

Cílem hry je získat korunu moci, pomocí zaklínadla vyřadit ostatní hráče a stát se panovníkem říše Talismanu. Při hře budete využívat 4 balíčky karet. V nejpočetnějším balíčku karet Setkání na vás čekají různé události, předměty a bytosti. V dalších balíčcích najdete karty nákupů, zaklínadla a karty talismanů. Posledním balíčkem jsou karty přesvědčení. Ty mají stranu dobra i zla. Kromě těchto karet jsou také ve hře 4 karty ropuch. V ropuchu (tedy žábu) se můžete během hry proměnit na několik kol a dost vám to změní život.

Herní zpracování –10 /10

Grafické zpracování 4. revidované verze stolní retro hry Talisman je velmi hezké. Je vidět, že si na něm výrobci dali záležet. Ilustrace jsou krásné, a navíc v nejnovější verzi Talismanu najdete současné fantasy hrdiny od firmy Games of Workshop. Herní deska je o 30 % větší než u druhé edice vydání hry Talisman. Hráče také jistě potěší precizně tvarované figurky hlavních hrdinů. Novinkou oproti předchozí verzi hry jsou žetony osudu, pomocí kterých si můžete přehodit hod jedné kostky.

V balení naleznete herní plán, 14 karet postav, 104 karet dobrodružství, 28 karet zboží, 24 karet kouzel, 4 karty talismanů, 4 karty ropuch, 4 karty sladění, plastové figurky postav, 6 hracích kostek, žetony síly, vůle a života a také 30 zlatých mincí a 36 žetonů osudu. V balení nechybí také dobře napsaná pravidla hry.

Karta draka v deskové hře Talisman

Počet a věk hráčů – 9 /10

Hru je možné hrát ve 2 nebo až v 6 hráčích. Vzhledem k nutnosti zapamatování si velkého množství informací je hra vhodná pro dospělé a děti od 13 let, ale ze zkušenosti víme, že i mladší děti to zvládají. Dobrodružství u hry Talisman je velmi ovlivněno tím, jaká parta se u ní sejde. Hráči se můžou navzájem okrádat nebo mezi sebou bojovat.

Časová náročnost deskové hry Talisman Dobrodružství meče a magie – 9 /10

Výrobce uvádí časovou náročnost hry Talisman Dobrodružství meče a magie na 90 minut, ale počítejte s tím, že budete hrát déle. Nám se povedlo hrát jednu partii i déle než 4 hodiny. A na těch 90 minut jsme se asi nikdy nedostali.

Znovuhratelnost – 9/10

Desková hra Talisman

Tato hra se jen tak neohraje. Každá hra bude jiná vzhledem k velkému množství kartiček ve hře a silnému vlivu náhody. Po určité době ale jistě zatoužíte po nějakém tom rozšíření k 4. revidované verzi hry Talisman, ve kterých se můžete těšit na nové hrdiny, na nové konce hry, nebo na přídavnou novou část herního plánu. V současné době jsou v českém jazyce dostupná rozšíření Ledový chlad, Lesní království nebo Krvavý měsíc.

V rozšíření Ledový chlad se můžete těšit na 4 nové postavy, na nové karty setkání a zaklínadel, ale také na nové prvky vnesené do hry – úkoly temného mága, které když budete plnit, tak získáte talisman, který je nutný k vítězství. Rozšíření Ledový chlad nabízí také alternativní konec hry.

Dalším rozšířením, které můžete pořídit je Krvavý měsíc. Rozšíření do hry přidává vlkodlačí tématiku. Těšit se můžete na 100 nových karet a také na 3 nové postavy – na temného proroka, vykradače hrobů a na lovkyni upírů. Z jakého hráče se stane obávaný vlkodlak?

Rozšíření Lesní království je velkým rozšířením legendární retro deskové hry Talisman, ve kterém je navíc mapa lesního království, 5 nových postav a také v něm najdete nový balíček karet lesa a nové karty cesty a osudu.

Celkové hodnocení retro deskové hry Talisman Dobrodružství meče a magie

Tuto starou deskovou hru Talisman vřele doporučujeme, je prověřená časem a od svého vzniku prošla již 4 revizemi. Dodnes ji hraje mnoho nadšenců po celém světě a často se hraje na různých setkáních, festivalech a CONech. Čeká vás notná dávka zábavy ve formě různých nástrah, soubojů, nepřátel, zaklínadel a nečekaných zvratů. Talisman je ideální hrou na dlouhé večery. Na druhou stranu pro někoho může být herní doba příliš dlouhá. Grafické zpracování hry je vyladěné do posledního detailu a jistě vás také potěší obří herní deska, na které budete zažívat všechna dobrodružství říše Talismanu. Hra je sice trochu dražší oproti jiným hrám, ale rozhodně stojí za to. Hra se jen tak neohraje. Pokud by vám ale i přes to trochu zevšedněla, tak si dokupte některé z dostupných rozšíření. V současné době si můžete dokoupit v českém jazyce rozšíření Ledový chlad, Krvavý měsíc nebo Ledové království.

Talisman

9.2
PERFEKTNÍ
Klady
Hra prověřená časem
Krásné fantasy ilustrace
Zábava na dlouhé večery
Rádi si zahrají starší děti i dospělí
Zápory
Vyšší cena
Rozšíření hry nutno dokoupit
Hra závisí na náhodě při hodu kostkou
Hra může být pro někoho příliš dlouhá
Sečteno a podtrženo

Kromě recenze legendární hry Talisman jsme si pro vás připravili souhrnné články o těch nejlepších deskových hrách pro dva a nejlepších deskových hrách pro malé děti. Dokonce jsme za vás otestovali i lechtivější hry, abychom vám mohli doporučit ty nejlepší erotické deskové hry.

Deskové hry 4: Talisman

Jedna z největších klasik mezi deskovými hrami. Monstrózně epický, nesmírně zábavný a k vzteku nesp...