Od posledního článku o deskovkách uplynulo moře času. Za to se omlouvám, ale musel jsem cestovat po světě. A jelikož mě přes prázdniny nikdo neproměnil v žábu, nedostihl mě vlkodlak, ba ani smrt, jsem zpět s novou várkou her, které bych rád představil. Třeba legendární Talisman. Už ten název zní skvěle, ne?
První velká deskovka u nás
Jen málo deskovek si zaslouží přívlastek legendární, ale Talisman zcela právem hned z několika důvodů. Hlavně je tu s námi už třicet let. Když v roce 1983 přišel na pulty obchodů, asi nikdo neočekával, že se dočkáme několika vydání. Poslední, revidovanou čtvrtou edici, kterou dnes budu rozebírat, vydalo Fantasy Flight Games koncem roku 2008. S velkým úspěchem. Ale nerad bych zapomněl na edici druhou. Právě Talisman je jednou z prvních velkých deskovek, která se po Sametové revoluci začala u nás prodávat. Dokonce, a bohužel zatím naposledy, v českém jazyce. Za tento počin patří velký díl vydavatelství Altar.
Instantní Dungeon Master
Pojďme ke hře. Talisman je typická hra na hrdiny. Jako byste vzali Dračí doupě, ale místo pána jeskyně máte náhodně rozmíchané karty událostí. Přestože z krabice vysypete poměrně hodně karet a velký herní plán, je celá hra až ďábelsky jednoduchá. Každý hráč hraje za sebe, žádná kooperace jako v Arkham Horror. Úkol je stejný pro všechny, dosáhnout středu mapy a získat Korunu Moci dříve než ostatní. Jenže slabý hrdina stěží zabije horskou kozu. Jako v každém RPG je třeba nejdříve expit a posbírat nějaký ten magický vercajk.
Po hlavě do dobrodružství
Takže udatný rek musí opustit město a vydat se do lesa, plání a pustin. Herní plán je rozdělen na tři části. Hra začíná pro hrdinu ve vnějším kruhu. Hodem kostkou se může hráč posouvat oběma směry a na každém políčku ho čeká jedno či více setkání. Na některých polích jsou události dané. Například v taverně musí hráč hodit kostkou a určit, jestli ho zrovna potkala smůla v gamblingu a prohrál poslední gáži, či má štěstí a ochotný převozník ho odveze přes řeku. V místech kde civilizaci pšenka nekvete, tahá hráč karty a setkává se s náhodnými událostmi. Jednou to je odměna v podobě lektvaru, jindy narazíte na krvelačné monstrum. Ale i ta jsou důležitá. Šarvátky probíhají zcela triviálně hodem kostkou za hráče i příšeru a přičtením útočného koeficientu obou účastníků. Větší číslo vyhrává, buď hráč potvoru zabije, nebo přijde o život a příšera si zde počká na jiného odvážlivce. Z vyhraných potyček dostává hrdina zkušenosti a ty může proměnit za bod k síle, vůli nebo životům. Jak hrdina sílí, stává se pro něj průchod hrou čím dál snazší a fázi „bojím se, co si vytáhnu“ nahrazuje fáze „je to mrtvé, ani nemusím házet kostkami“. Potom je čas pokročit.
Vítězem může být jen jeden
Zatímco na začátku panuje uvolněná atmosféra, ke konci začne lehce houstnout. Ve chvíli, kdy hráč dojde k přesvědčení, že už nabral dost síly, vykročí směrem k vnitřnímu kruhu. Ať porazí strážce, či zkusí překonat řeku, může si být jist, že kdo může, vydá se po jeho stopách. Ve vnitřním kruhu se konečně odhaluje, proč se hra jmenuje Talisman. Pouze hrdina, který zde dojde a má magický talisman, může vstoupit do úplného středu herního plánu a vybojovat Korunu Moci. Nejjistější možností jak talisman získat je splnit úkol ve vnitřním kruhu. Neméně oblíbený způsob je získat talisman podlým útokem na spoluhráče, který ho už vlastní.
Nemá chyby, naštěstí…
Jedním z důvodů proč se Talisman stále těší velké oblibě, a na druhé straně je čím dál více zatracován dnešními hráči, je naprostá absence nutnosti přehnaně plánovat a obrovská porce náhody. Karet je hodně a vy naprosto netušíte, jakou si vytáhnete. Kostky v této hře rozhodují prakticky o všem. To hru dělá atraktivní pro nováčky a hráče, kteří neradi vymýšlí složitou strategii a přátelská posezení, ve kterých jde předně o společnou srandu. Talisman je sice hra nespravedlivá, ale nesmírně zábavná. Není problém umřít několikrát za hru, často i ve chvíli, když už jste jakž takž stabilizovali svou pozici. Talisman neheroizuje, klidně můžete táhnout batoh plný magických předmětů, včetně talismanu a špatným hodem spadnou ze skály a skonat. Všichni se smějí a vám koneckonců nezbývá než se taky smát.
Nekončící porce zábavy
Fantasy Flight Games patří k největším vydavatelům deskových her a na Talismanu to je poznat. Kvalitní materiál a překrásné kresby hodně přidávají na požitku ze hry. Co vám však vyrazí dech, jsou modely hrdinů ve špičkovém provedení, které jen čekají na to, abyste si je nabarvili dle svých představ. Za svých asi třináct stovek dostanete opravdu hodně kvalitní muziky. A získá-li si vás Talisman natolik, že vám porce karet a dobrodružství přijde malá, či se vám dokonce ohraje, můžete šáhnout po jednom z mnoha rozšíření. Ať malém, které kromě nových karet a hrdinů přinese jen drobné herní mechaniky, například postavu Smrti, tak po velkém, v němž naleznete hned celou novou mapu, například jeskyně, kterou budete moci připojit k hlavnímu plánu a důkladně prozkoumat. Ale jestli chcete takřka nekonečné dobrodružství a košatý herní plán se všemi prodávanými rozšířeními, jak vidíte na fotografiích okolo, tak budete muset šáhnout pěkně hluboko do kapsy.
Hodnocení:
Talisman je obrovský počin a právem si zasloužil i patřičně košatý popis. Jedná se o výjimečnou hru pro zvláštní příležitosti. Čtvrtá edice se od těch předchozích liší jen v málo změnách a třeba majiteli druhé edice bych ji nedoporučil. Zvláště máte-li fobii z anglického jazyka, který však není ve hře příliš složitý. Pro nové hráče, kteří hledají nesmírně zábavnou a bohatou RPG deskovku a nevadí jim, že k výhře je potřeba notná dávka štěstí, je Talisman ideální kandidát. Ostatní odkáži na další díl Deskových her, ve kterém proberu jednu čistě strategickou záležitost, jejíž jméno zatím neprozradím (a Hra o trůny to není ;-). Nebo si počkejte, až budu rozebírat největšího konkurenta Talismanu. Mám na mysli samozřejmě Descent.
Znáte Talisman? Máte dokonce doma českou verzi od Altaru?
Foto: vlastní, deviantart.com