Chcete doučovat? Jděte do toho!

Požádal vás spolužák, kamarád nebo někdo z rodiny o pomoc kvůli nezvládání učiva? A co vy na to? Chystáte se podat pomocnou ruku, vyhovět známým a začít je doučovat? Proč ne?

Doučování je hodně „oblíbené“ na základních a středních školách. Ale jak tomu je na univerzitách? Člověk není pyšný na to, když mu někdo mimo výuku vysvětluje učivo, ale kolikrát se to vyplatí. Samozřejmě to záleží na tom, kdo doučuje a jaké má schopnosti, a zároveň na vědomostech a vůli doučovaného. A nejen na tom. To, že perfektně ovládáte učební látku, hned neznamená, že ji dokážete i vysvětlit a někoho naučit. Není to totiž samozřejmost!Mnoho rad, jak učit najdete v knihách, příručkách...

Jak začít? Co byste do startu měli vědět? Základ všeho tvoří pravidla, i vy byste měli nějaké určit a hlavně je dodržovat. Samozřejmě nejen vy, ale především ten, koho doučujete. Učení by nemělo ovlivňovat to, že jste přátelé nebo rodina. I když na přísného a zásadového učitele si taky hrát nemusíte. Zjistěte, jaké vědomosti a schopnosti dotyčný má. Co mu dělá problémy, a co naopak ne. Aspoň budete vědět, jestli má doučovaný ještě nějaké rezervy v daném okruhu učiva. Občas se totiž stává, že student učivo nezvládá jen kvůli lenosti. A to přece neznamená, že by byl hloupý a předmět nechápal. „Doučovala jsem studentku, která měla starosti s matematikou. Přišla jsem ale na to, že zakopaný pes je někde jinde. Byla prostě jen lenivá připravovat se.“, řekla Iva, studentka Vysoké školy báňské v Ostravě.

Možná právě lenost je překážkou mezi vámi a učením...

 Co je třeba? Určitě hromada papírů, pokud jde o předmět, kde je třeba procvičovat písemně. To se netýká jazyků, je v nich sice obsažena gramatika, ale nejlepší je mluvit, mluvit, mluvit. Bohužel je mluvený projev posouván do pozadí, i když je v některých předmětech primární složkou, jak daný předmět zvládnout. Dalšími důležitými pomůckami jsou psací potřeby a zvýrazňovače, abyste mohli zdůraznit podstatné informace. Nápomocné jsou i názorné příklady nebo použití v praxi. Hlavně z učení neudělejte ještě větší rutinu, než už je, pro zábavu je místo vždycky!Mluvte, mluvte, mluvte!

 Co je podstatou učení? Přijít na to, jak vysvětlit a předat své vědomosti dál. Každý má jiné myšlenkové pochody, takže se bohužel nedá určit univerzální návod na to, jak správně učit. Stejně by se mohlo stát, že by ne každému vyhovoval. Ale můžeme vám dát alespoň tipy. Jak postupovat? Musíte počítat s tím, že doučovaný nemusí být zrovna chytrý tak jako vy, takže nejlépe postupujte od základů ke složitějším věcem. Nic nepřeskakujte! Právě vynechaná část může být stěžejní. Je jasné, že pokud člověk neumí jednoduché a primární věci, těžko se dostane k těm těžším. Snažte se, aby se doučovaný nemusel učit mechanicky. Veďte ho k logickým návaznostem. Nebo mu dejte k dispozici i mnemotechnické pomůcky, vodítka, díky kterým mu přijde učení snazší. Snad jeho motivace neklesne, ale naopak bude stoupat, když doučovaný uvidí, že se mu opravdu snažíte pomoct.

 A jak už bylo řečeno, není žádný obecný postup, jak se stát dobrým učitelem, záleží na vaší empatii a schopnosti předávat informace dále. Pokud jste znechucení z učení, další osoby moc nepřesvědčíte, jak je učení důležité, a že jeho kvalita otevírá mnoho dveří nebo vrat na trhu práce.Čím výše dojdete jako student, tím lépe se vám bude hledat práce.

Máte i vy zkušenosti s doučováním? Přispějte svými návody a postupy, které se vám nejlépe osvědčily! Na vaše příspěvky se budeme těšit v komentářích pod článkem nebo na Facebooku!

Foto: sxc.hu, google.com

Podobné články