Přílišná vychytralost se nám nemusí vyplatit. A v situacích, kdy nejsme stoprocentně připraveni, přesto můžeme uspět. Zde jsou tipy studentů, jak na to.
S UČITELEM DOBŘE VYCHÁZEJ A VĚŘ SI
…a to i přesto, že na danou otázku zrovna neznáš odpověď. Několik vysokoškoláků nám potvrdilo, že je dobré, aby z nás při ústní zkoušce vyzařovalo sebevědomí a jistota: „Přikyvuj na to, co profesor říká, a tvař se, že víš, o čem mluví, i když to nevíš,“ říká dvaadvacetiletá Nikol, která studuje Soukromou vysokou školu ekonomickou Znojmo.
„Vždycky zabírá tvářit se příjemně, být milý a zdvořilý,“ svěřil se student práv na UK Martin.
Studentka psychologie na MU Veronika k tomu dodává: „Také funguje být s profesorem zadobře celý semestr. Během semináře mu odpovídej na otázky, ať si tě zapamatuje. Vzpomínám si, jak mnoho mých spolužáků díky tomu dostalo áčko, a přitom skoro nic neuměli.“
PROFESOR MÁ VŽDYCKY PRAVDU
Že se to se sebevědomím nemá přehánět, nám potvrdil třiadvacetiletý student VUT Filip: „Naučil jsem se souhlasit s pedagogem i v takových situacích, kdy jsem věděl, že nemá tak úplně pravdu. Zvlášť starší profesoři nemají rádi, když jim studenti odporují.“ I čtyřiadvacetiletá Radka, která navštěvovala Pedagogickou fakultu MU nám poradila nesnažit se být chytřejší než profesor a umět uznat chybu. To se vyplatilo i Nikol: „Jednou jsem na sebe vyzradila, kde mám v testu chybu a učitel byl za to rád a nebral to pak vůbec v potaz.“
ZJISTI SI OTÁZKY DOPŘEDU
Jarka, jež studuje Soukromou vysokou školu ekonomickou Znojmo, nejradši chodí na řadu až mezi posledními: „… zjistím si od již vyzkoušených kolegů otázky, které jim pedagog položil a které nezodpověděli.“
Podobně radí i student historie v Opavě Tomáš: „Už po prvním zkoušecím dni je jasné, co učitele nejvíce zajímá a na co se nejvíce ptá, proto většinou na první termín nechodím, abych si tak zjistil od spolužáků, kteří už to mají za sebou, nejčastěji probírané téma.“
Přijít na zkoušku v pozdější hodině má i jiné výhody: „Když se zkoušení táhne a blíží se oběd, tak je lepší jít až po obědě, kdy se pedagog nají a je pak ospalejší a příjemnější,“ řekl nám Martin.
MLUV O TOM, CO ZNÁŠ
V situacích, kdy si nevíme rady s položenou otázkou, můžeme zkusit stočit hovor na téma, jež ovládáme. „Mí spolužáci, když přišli na zkoušku nepřipraveni, mluvili i mimo mísu, jak se říká. Šlo jen o to nemlčet,“ řekla nám dvaadvacetiletá Dobra, absolventka Veřejně správní akademie v Břeclavi a správně dodala: „Některý učitel se na to chytí a některý ne.“ A tak je to se všemi výše uvedenými radami. Vezměte to na vědomí. A nezapomeňte se slušně obléct, … „to je základ,“ podotýká Kamila studující pedagogiku na UK a dodává: „Ale hlavně ať to není moc okatě!“
Foto: sxc.hu