Etapy výzkumného šetření
Výzkumné šetření bychom mohli rozdělit do několika stádií:
1) stanovení výzkumného problému – zde si formulujte, co vlastně chcete zkoumat (také koho, kdy a v jakých situacích),
2) informační příprava výzkumu – zde přichází na řadu studium informačních zdrojů (knihy, články atd.),
3) příprava výzkumných metod – zde si vyberete výzkumnou metodu a výzkumný nástroj (již hotový nebo vlastní), pokud zvolíte vlastní nástroj, určitě byste ho měli zkusit na svých blízkých, uskutečnit tzv. předvýzkum,
4) sběr a zpracování údajů – v této fázi se údaje registrují, zapisují, nahrávají,
5) interpretace údajů – zde je potřeba získané údaje vysvětlit, dát do vztahu s dosavadním zkoumáním a uvést jejich využití v praxi,
6) psaní výzkumné zprávy – ta informuje o průběhu a výsledcích výzkumného šetření.
Výzkumné metody
Výzkumná metoda je procedura, se kterou se pracuje při výzkumu, měla by vždy splnit dvě vlastnosti, a to validitu a reliabilitu:
– validita znamená schopnost výzkumného nástroje zjišťovat to, co zjišťovat má,
– reliabilita znamená přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje.
Můžete si vybrat z těchto výzkumných metod:
- pozorování,
- škálování,
- dotazník,
- interview,
- obsahová analýza textu,
- experiment.
Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum
Je potřeba si zvolit buď kvantitativní, či kvalitativní výzkum, každý má své pro a proti, uvedu tedy alespoň stručnou charakteristiku.
Kvantitativní výzkum:
- pracuje s číselnými údaji – zjišťuje množství, rozsah, frekvenci výskytu jevů,
- výzkumník si snaží držet odstup od zkoumaných jevů – tím zabezpečuje nestrannost pohledu, nemusí ani zkoumané osoby vidět,
- hlavním cílem je třídění údajů a vysvětlení příčin existence či změn jevů,
- snaží si vybírat zkoumané osoby, tak aby co nejlépe reprezentovaly jistou populaci,
- ve většině případů prověřuje existující pedagogickou teorii.
Kvalitativní výzkum:
- uvádí zjištění ve slovní (nečíselné) podobě – více než čísla si výzkumník cení významu, který komunikuje osoba, jde o výstižný a podrobný popis,
- výzkumník se snaží o sblížení se zkoumanými osobami, o proniknutí do situací, se zkoumanými osobami bývá výzkumník tváří v tvář,
- hlavním cílem je porozumět člověku, chápat jeho vlastní hlediska,
- výzkumník se zajímá spíše o konkrétní případ – aby mohl hluboce proniknout do konkrétního případu,
- odhaluje nové skutečnosti a z nich vytváří nové hypotézy,
- otevírají se zde problémy, které dosud nebyly v centru zájmu.
Jak jste daleko vy s vaším výzkumným šetřením k bakalářské či jiné odborné práci? Podělte se o to s námi na našem Facebooku.
Foto: Flickr.com