Který dopravní prostředek zvolit pro cestování po Nizozemsku

Věhlasné holandské tulipány už sice dávno odkvetly, stále však má tato placatá země co nabídnout. Výhodou Nizozemska je jeho skromnější rozloha, díky které ho snadno procestujete celé. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Komenského Naarden, větrné mlýny ze seznamu UNESCO u Kinderdijk, sýrové trhy v Alkmaaru a Edamu… Jenže jakým dopravním prostředkem to objet? Vyzkoušela jsem v Nizozemsku snad všechny možnosti dopravy, takže můžu srovnávat.

Vlakem

Vlak je první volbou pro všechny Nizozemce, avšak poněkud drahou záležitostí pro české studenty. Třeba čtyřicetiminutová cesta z Rotterdamu do Amsterdamu vás přijde na víc než třináct euro. Ovšem pokud vám nechybí odvaha a výřečnost, můžete zakoupit jízdenku se čtyřicetiprocentní slevou a poté se ve vlaku poptat, zda někdo z cestujících nemá zákaznickou či studentskou kartu, díky které s ním mohou za sníženou cenu cestovat až čtyři lidé. Dejte přednost koupi lístku u automatu, u některých přepážek jsou vám schopni za osobní vyřízení naúčtovat i dvojnásobek ceny.

Autem

Všechna větší nizozemská města jsou propojena propracovaným a permanentně vylepšovaným systémem dálnic. Pokud jsou tu města od sebe sto kilometrů daleko, je to všeobecně považováno za blízko, vždyť přesun z jednoho do druhého vám při jízdě stodvacítkou nebude trvat déle než cesta na opačný konec pražské metropole.

Problematické však je na některých trasách cestování v ranních a odpoledních hodinách – tehdy na dálnice vyrazí tolik aut, že na rychlost výrazně přesahující padesátku můžete zapomenout.

Jak je na západ od Česka poměrně běžné, připravte se na rozmanitě se proplétající a křížící dálnice, na některých místech můžete spatřit i čtyřúrovňový systém nadjezdů a podjezdů.

Na kole

Můžu jen potvrdit to, co už jste určitě někdy slyšeli – na kole v Nizozemsku jezdí úplně každý. A snadno můžete také, protože cyklostezky jsou tu opravdu všude, často i podél dálnic. V centrech některých měst mají cyklisti vyhrazenou až půlku silnice a kolo si můžete leckde půjčit. A největší terénní zlomy musíte překonávat při občasných podjezdech a nadjezdech vlakových kolejí či kanálů, takže se vám pošlape hladce jako na rotopedu.

Kopce do výše pár set metrů najdete skoro výhradně v okolí Arnhemu či Maastrichtu. Pokud však nejste městský typ a při cyklotúrách vyhledáváte krásnou přírodu, v Nizozemsku nehledejte – všudypřítomné krávy a větrné mlýny se vám rychle přejí a to, co Nizozemci považují za les či národní park, má do krás Česka daleko.

Na lodi

Dalším typickým atributem Nizozemska jsou vodní kanály, neboli grachty, proto by bylo na místě se po některém z nich projet. Slevový voucher na tzv. mileneckou projížďku Amsterdamem i na obhlídku největšího evropského přístavu v Rotterdamu najdete v pravé části domovské stránky www.HolandskoNaLodi.cz, na konci kolonky “Podpora.”

Kanály s množstvím lodí, snažících se z turistů co nejvíc těžit, však najdete prakticky všude. Několik obrazů známých nizozemských umělců můžete spatřit z kanálů Dordrechtu, silnějším povahám doporučuji projížďku pod hlavním městem provincie Severní Brabantsko jménem s’Hertogenbosch (snáze vyslovitelná verze: Den Bosch). Během té si uvědomíte, že vodní kanály jsou často i tam, kde je nevidíte, totiž pod jednotlivými domy a ulicemi – samozřejmě i s jistou dávkou netopýrů a případných krys.

Městskou hromadnou dopravou

Nejlevněji vás cestování nizozemskou hromadnou dopravou vyjde při předplacení několika jízd v podobě tzv. pruhované karty, neboli Strippenkart. Ta je k zakoupení v trafikách na větších nádražích a u obchodního řetězce Albert Heijn. S modro-žlutými pruhy se můžete dopravovat po městech celé země. Při jízdě v jedné městské zóně si za každou osobu cvaknete nebo necháte u řidiče orazítkovat dva pruhy (za dvě zóny pak pruhy tři a tak dále) a máte na hodinu od revizorů klid.

Postupně se však zavádí do provozu čipová karta jménem OV Chipkart a například v Rotterdamu a v amsterdamském metru už jiné alternativy cestovního dokladu neplatí. Tu musí mít každá osoba vlastní, její pořízení není levné a dobít ji musíte minimálně deseti eury, takže nic příjemného pro ty, kdo chtějí dvě nizozemské metropole navštívit jednorázově a s minimálními náklady. Tyto restrikce se naštěstí zatím netýkají královského Haagu, ze kterého se tramvají v rámci městské hromadné dopravy dostanete nejen na nejznámější nizozemskou pláž Scheveningen, ale i do sousedního malebného města Delft.

Autobusem

Mnohem levnější, ale často také mnohem zdlouhavější způsob cestování, navíc jen na omezeném počtu tras. Meziměstský autobus se v Nizezemsku využívá skoro výhradně k rozvážení do menších měst a vesnic, zájezdový autokar pro cestu z metropole do metropole tu nenajdete.

Autostopem

Tímto nejlevnějším možným způsobem jsem probrázdila celou zemi a nemůžu si stěžovat. Dnešní nizozemští studenti už moc nestopují, protože mají veškerou dopravu zadarmo, ale mnozí čtyřicátnící si s vámi rádi zavzpomínají na své stopařské zážitky. Odstavný pruh má skoro každý nájezd na dálnici a problémem často nejsou ani autobusové zastávky na hlavních tazích v centrech měst. Stopařů se neštítí ani manažeři v drahých autech a u silnice mě nikdo nikdy nenechal stát déle než půl hodiny.

 

Máte vlastní zkušenosti? Podělte se o ně v diskusi pod článkem.

 

Foto by Šárka Čapková, StudentPoint

Podobné články