Nechte to vyklíčit!

Už vás nebaví vařené luštěniny ve variacích jakoby vystřihnutých z menu závodní jídelny? Nechte je vyklíčit!

Naklíčené luštěniny obsahují více vitamínů, jelikož se v nich „znovuobnovily“ vlastnosti, které měly zasyrova. Mluví se o zvýšeném množství antioxidantů, které odbourávají volné radikály a tím zvyšují naši obranyschopnost. K posílení imunity také přispívají vitaminy C a A, které výrazně zvyšují svůj obsah při procesu klíčení, stejně tak jako vitaminy skupiny B. Zvyšuje se také množství aminokyselin a vlákniny, čímž se pro nás luštěniny stávají lépe stravitelnými a nepociťujeme nadýmání ani plynatost.

Klíčky fazolí mungo.

Co všechno lze klíčit?

Klíčit se dá téměř každé semeno. Mohou to být obilniny, ze kterých špalda je asi nejvydatnější, pohanka má nejvíce proteinů a neobsahuje lepek, a klíčit se dá dokonce i rýže – musí to ale být tmavá indiánská, ta se může jíst i syrová. Obilniny ale zdaleka nejsou jediné – naklíčené fazole mungo nebo adzuki jsou skvělým oživením salátů. Ani se nenadějete a hned máte vyšší příjem lehce stravitelných bílkovin. Navíc obsahují jen malé množství tuku, takže se jich nemusí bát ani „dietáři“.

Jablka s pšeničnými klíčky.

Naklíčené suroviny jsou velkou součástí stravy takzvaných raw veganů neboli lidí konzumujících pouze potraviny upravené pod 42 °C. Raw vegani klíčí nejen luštěniny, ale i semínka a ořechy – některé druhy klíčí, některé pouze „aktivují“ namáčením ve vodě po několik hodin. Semínka i ořechy namáčením i klíčením změknou, zvýší se podíl proteinů a aminokyselin a jsou poté pro naše zažívání mnohem vhodnější.

Raw vegani pak z aktivovaných ořechů svými vysokorychlostními mixéry tvoří raw cheesecaky, „sýry“, chocolate mousse a jiné laskominy, kterými nepohrdne i kdejaký masožravec. (Testováno!)

Malinový cheesecake z kešu oříšků.

Ne všechno se klíčit dá!

Doba klíčení a namáčení se liší, a ne všechno se klíčit dá. Vyhnout byste se měli černým fazolím a žlutému hrachu, za zkoušku však stojí cizrna nebo červená i obyčejná čočka (nepůlená). Ze semínek je skvěle křupavé konopné semínko, dýňové nebo vojtěška alfa-alfa, kterou běžně koupíte v prodejnách se zdravou výživou. Klíčení mandlí může znít podivně, zvyšuje se tím ale množství vitaminů a aminokyselin a na chuti to ani nepoznáte. Z mandlí pak můžete udělat skvělé raw brownies nebo sušenky, pokud vám nevadí pečení na více než 42 °C.

Naklíčená vojtěška alfa-alfa.

Já sama si například dělám pomazánku – nebo jinak „nacho cheese“ z aktivovaných slunečnicových semínek. Jím ji u televize s kedlubnovými plátky místo brambůrků nebo s domácími tortilla chipsy. Z namáčených ořechů dělám krémové náplně do koláčů nebo si z nich udělám skvělou banánovo-oříškovou zmrzlinu.

Nacho pomazánka ze slunečnicových semínek.

Raw brownies z aktivovaných lískových oříšků.

Jak tedy klíčit?

Teď už víte, co udělat z aktivovaných nebo naklíčených potravin. Jak tedy klíčit? Stačí vám na to sklenice (od zavařeniny), proužek gázy a gumička. Surovinu zalijete ve sklenici vodou tak, aby mohla narůst na objemu (maximálně do poloviny nádoby). Necháte namáčet po dobu uvedenou v tabulce, poté scedíte a propláchnete. Necháte ve sklenici (už bez vody) přikryté gázou a gázu upevněte gumičkou. Dvakrát až třikrát denně propláchněte a přes gázu sceďte. Po době uvedené v tabulce se vytvoří klíčky, které by neměly dosahovat více než 2 – 4 centimetrů. Skladujte v lednici 2 – 4 dny, abyste předešli tvoření plísní.

Jak dlouho máčet a klíčit?

Pár jídel, kde se můžete podívat, jak klíčky kombinovat a kde je použít.

Klíčené fazole s květákem a ořechy.

Klíčená cizrna v zeleninovém salátu.

Mungo klíčky s rajčaty a čočkou.

Fazole mungo s kaší z červené řepy.


Klíčíte si doma i vy? A preferujete klíčení v klíčících miskách, nebo klasicky “po domácku” ve sklenici? Podělte se s námi o vaše tipy na Facebooku.

 

Foto: wikipedia.org; Barbora Němečková, StudentPoint

Podobné články