Pozor na hypervitaminózu!

Při snaze žít zdravě, kdy konzumujeme doporučené dávky ovoce a zeleniny v kombinaci s potravinovými doplňky, nás může potkat tzv. hypervitaminóza.

Hypervitaminóza je nemoc způsobena přílišným nahromaděným vitamínů v organismu. Tato nemoc se týká především vitamínů rozpustných v tucích. Jedná se o vitamíny A, D, E a K, které jsou obsaženy v zelenině, mléku, rybím tuku, másle, vejcích a v některých rostlinných olejích. Vitamíny z těchto potravin se ukládají v játrech a tělesném tuku. Jejich nadměrná koncentrace může vést až k toxicitě jater.

Vitamíny nalezneme hlavně v ovoci a zelenině.

Hypervitaminóza A

Vitamín A je obsažen hlavně v rybách, žloutcích, mléčných výrobcích a v zelenině, jako je mrkev, špenát nebo brokolice. Při nahromadění vitamínu A v organismu dochází k takzvané hypervitaminóze A. Projevuje se vypadáváním vlasů, praskáním a krvácením rtů. U žen při užívání antikoncepce klesá potřeba vitamínu A, pokud tedy antikoncepci užíváte a jíte stravu bohatou na vitamín A, není potřeba ho už nijak doplňovat. Velmi nebezpečná je u těhotných žen, kdy množství vitamínu může narušit vývoj plodu.

Hypervitaminóza D

Vitamín D konzumujeme spolu s tučnými rybami, rybím olejem nebo mlékem. Předávkování tímto vitamínem je nebezpečné hlavně u kojenců, kdy dojde k odvápnění měkkých tkání a může dojít až k poškození ledvin nebo srdce. Příznaky jsou dehydratace, zácpa, bledost nebo zvracení.

Hypervitaminóza E

Vitamín E je obsažen v slunečnicovém nebo sójovém oleji, luštěninách, ostružinách, avokádu či chřestu. Bohaté na vitamín E jsou také celozrnné cereálie. Pokud tedy dojde k přílišné konzumaci, nebo předávkování z potravinového doplňku, projeví se u nás příznaky jako únava, vyčerpanost nebo špatna krvetvorba.

V dnešní době všichni chceme žít zdravě.

Hypervitaminóza K

Vitamín K je pro nás nezbytný. Svůj název dostal podle jeho hlavní funkce pro naše tělo – koagulaci (srážlivost krve). Jeho zdroj je hlavně v listové zelenině, například v kapustě, špenátu, zelí nebo brokolici. Dále je přítomen v rostlinných tucích, rybím tuku a mase. Jeho předávkování se projevuje nadměrným pocením nebo anémií.

Hypervitaminóza C

Vitamín C, který je obsažen ve většině ovoce a zeleniny, se rozpouští ve vodě a je vylučován ledvinami, takže hypervitaminóza se u tohoto vitamínu vyskytuje minimálně. Pokud se příznaky objeví, jedná se v drtivé většině o projímavé účinky. U někoho s citlivou kůží se může projevit její svědění nebo zarudnutí.

Doplňky stravy jsou jistě dobrá věc. V dnešní uspěchané době je potřeba tělu dodávat vše, co potřebuje. Jak jste se ale mohli v tomto článku přesvědčit, je opravdu lehké svému tělu naopak uškodit než prospět. Při volbě potravinových doplňků, které dnes koupíte už i v drogériích, buďte velmi opatrní a raději si nechte poradit výživovým poradcem, který zná vaše stravovací návyky.

 

A jak jste na tom vy? Užíváte potravinové doplňky? Chodíte k výživovému poradci? Podělte se s námi o vaše zkušenosti na našem Facebooku!

 

Foto: pixmac.cz

Podobné články