Recenze: Aliens: Colonial Marines

Konečně jsme se dočkali! Šest let čekáme na herní zpracování vetřelců a konečně je tady! S prapory a oslavami ale ještě počkejte.

Pokud více sledujete herní scénu, tak zajisté víte, že v prvních recenzích si vetřelci příliš dobře nevedou, ale je to opravdu tak špatná hra? Nebo recenzenti měli příliš velké očekávání a nechali se příliš strhnout prvním dojmem, který není opravdu nijak zářivý?

Příběh začíná tam, kde skončila filmová předloha, přesněji v druhém díle kultovní série vetřelců od režiséra Jamese Camerona. Dostaneme se do role desátníka Christophera Wintera, který je s týmem mariňáků poslán na záchrannou misi k vesmírné lodi Sulaco. Ale ne vždy je vše takové, jak si neplánujete a nakonec se všechno zvrhne v boj za vlastní záchranu. Žádný dech beroucí příběh vás nečeká, ale příjemný zážitek určitě (pokud jste fanoušek filmové předlohy).

Pořádné vybavení je potřeba

Tolik let vývoje se na hře hodně podepsalo bohužel v tom špatném světle. Grafické zpracování a některé mechanizmy jsou opravdu zastaralé. Kdyby hra vyšla v roce 2007, tak by sbírala úplně jiná hodnocení než nyní. Grafický kabátek opravdu odpuzuje, ale dá se s tím žít a po chvíli si na to i zvyknete. Horší je to s ovládáním, hlavně co se týče střelby. Zbraně na větší vzdálenost jsou hrozně nepřesné a prapodivně poskakují. A snad v první hře se nevyplatí mířit. Opravdu se nám osvědčilo střílení od boku nejlépe s laserovým zaměřovačem.

Zmínit musím i trochu zvláštní umělou inteligenci, váš tým se místy cpe hrozně dopředu a nechá se žrát od vetřelců a při přestřelce se zas cpe do nejbližšího krytu. Ale zas dokáže i nějakého toho soupeře zabít či zranit. Pro někoho to může být otravné, pro někoho zas nostalgie, ale sbíráte lékárničky a brnění, jak ve starém Doom. Dokonce i náboje musíte sbírat ručně, tedy zaměřit na ně pohled a čudlíkem je sebrat. To se v dnešních hrách již nevidí.

Střílej a utíkej.

Z kampaně jsme trochu rozpolceni, hra má velice zábavné úseky, ale také části velice nudné či frustrující. Když proti vám stojí armáda žoldáků, ze hry se stává velice špatná a podprůměrná střílečka, ale když se do hry dostanou vetřelci, vše je jinak. Ať se jedná o větší akce, kdy se do sebe pustí všechny tři strany (mariňáci, žoldáci, vetřelci) nebo spíše hororové, kdy čučíte do senzoru pohybu a čekáte, odkud na vás kdo vyskočí. Jsou to velice světlé momenty a v tu chvíli i zapomeneme na spousty chyb a špatnou grafiky.

Celkový zážitek vylepšuje zvuk, ať se jedná o řev vetřelců nebo střelby ze zbraně. Pokud si chcete trochu vylepšit zážitek z kampaně, doporučujeme si zahrát hru v kooperativním režimu ať již online, nebo na rozdělené obrazovce.  Celou hru zachraňuje multiplayer. Bez něj by se jednalo o podprůměrnou hru. I v průchodu kampaně získáváte zkušenostní body a odemykáte nové zbraně, které se přenáší i do multiplayeru. Zbraně si můžete různě modifikovat od zaměřovačů, přes rozšiřování hlavně a zásobníků, až po skiny zbraní.

Ne vždy to vypadá růžově.

Multiplayerové klání jsou velice zábavná. Na výběr máte ze čtyř režimů. Klasický Team Deadmatch, ten snad nemusím nijak komentovat. Extermination je zápas 5 proti 5, kde mariňáci mají za úkol ničit hnízda s vajíčky a vetřelci se snaží všemu zabránit.  Escape se podobá versus módu ve hře Left4Dead. Se skupinkou mariňáků se snažíte dostat z bodu A do bodu B, tedy jak napovídá název – utéct. A vetřelci se vám snaží v útěku zabránit. Posledním do sbírky je Survivor, kde je jediným cílem přežít a pomocí dveří a automatických střílen přežít co nejdéle. Multiplayer klade velký důraz na spolupráci, bez ní jsou šance na úspěch nízké.

Nepřestávej střílet.

Od hry se čekalo o hodně víc, hlavně co se týče singleplayeru. Spousta fanoušků bude zklamaná, dokonce se to projevilo u recenzentů, někde padala opravdu otřesná hodnocení. Ale když necháte své očekávání za sebou, můžete si užít alespoň ty lepší části. Po prvních desítkách minut jsem myslel, že hru v recenzi sežeru a přál jsem si, aby kampaň netrvala déle než dvě hodiny, abych to měl za sebou a mohl se vrhnout na lepší hry, ale ještě že se snažíme při hodnocení být opravdu důslední. Hra se nám tím odvděčila. Hra si zaslouží šanci i pořádnou kritiku, ano, mohla být o hodně lepší a spíše než dolních příčky mohla atakovat ty horní.

Hodnocení: 65 %

+ autentičnost, multiplayer, modifikace zbraní, hororové momenty

– zastaralá grafika, špatné ovládání, nevyužitý potenciál