Skrytý význam barev

Jak vnímáme jednotlivé barvy? Jak nás lze prostřednictvím nich ovlivnit? A jak moc může barva produktu ovlivnit jeho prodej? Čtěte a dozvíte se!

Barvy. Vyskytují se všude kolem nás a my jim každou vteřinu života věnujeme podvědomou pozornost. Málokdy se však zastavíme nad tím, jak na nás skutečně působí. A to je chyba – ovlivňují totiž naše vnímání mnohem více, než si myslíme.

Svou roli hrají doslova ve všech oblastech života. Není tak divu, že tohoto vlivu využívá také marketing. Všechny nadnárodní korporace si dávají záležet na tom, aby jejich produkty doprovázely vhodné odstíny barev, které budou souznívat s navrženou korporátní identitou. Dokážete si představit třeba modro-žlutou Coca-Colu nebo fialový McDonald’s?

Černá a bílá

Jakkoliv se barvy zdají být univerzální pro všechny lidi na zemi, je tomu ve skutečnosti přesně naopak. Symboliky, které v nás barvy vyvolávají, do značné míry souvisí s naší kulturou. Zatímco pro Evropany a Američany je smuteční barvou výhradně černá a tento vztah nedokáží přisoudit žádné jiné barvě, na druhé straně zeměkoule si při takové představě ťukají na čelo. V korejské nebo indické kultuře odjakživa za smuteční barvu považují bílou a všechny ostatní názory jim připadají zcela absurdní.

U nás je kladné a nevinné vnímání bílé podpořeno hned několika argumenty. O milosrdné lži, která nechce nikomu ublížit, mluvíme jako o bílé lži a při mávání bílou vlajkou se pro změnu vzdáváme, čímž vyjadřujeme snahu zabránit boji. Právě proto nosíme bílé šaty na svatby, a ne na pohřby, jak je tomu u zmíněných Korejců a Indů. Ve sféře marketingu je bílá často kombinována s jinými barvami, kterým dodává na hloubce a sytosti. Třeba bílo-modré žvýkačky nebo dezinfekční prostředky doslova přetékají čistotou.

Naopak černá byla vždy vnímána negativně. Pokud někdo až přespříliš vyčuhuje z řady, je nazýván černou ovcí a stejnobarevné kostýmy nosí také příslušníci temné strany – ať už Darth Vader, nebo Voldemort. V reklamách je s ní třeba zacházet tak, aby nenavazovala sklíčenost a špatnou náladu, mnohdy se zde stává barvou luxusu a elegance.

Červená

Jelikož je červená barvou krve, je mnohdy spojována se silnými emocemi – nejčastěji láskou a vášní. Je to barva prudká a sebevědomá. Když je někdo rudý v obličeji, tváří se naštvaně a frustrovaně; možná proto, že je jeho podnik v červených číslech. Fotbaloví fanoušci pak mohou výsledek zápasu vidět rudě tehdy, pokud ty největší hvězdy začnou dostávat červené karty. Na Valentýna všechny obchody zaplaví rudé růže a červené bonboniéry, které se tam ostatně drží celý rok – červená totiž nutí lidi kupovat věci impulzivně. Právě proto je tak oblíbenou barvou fastfoodů, jelikož nutí zákazníky spěchat. O červených výstražných cedulí pak ani nemluvě.

Člověk je schopný vnímat barvy už od prvních okamžiků po narození.

Zelená

Zelená je barvou přírody, vegetace, štěstí a zdravého životního stylu. Uklidňuje nervy a posiluje smysly, vzbuzuje důvěru a navazuje pocit klidu. Všechno zelené bývá automaticky vnímáno zdravě a přírodně, právě proto je dominantou loga Greenpeace nebo označení BIO potravin. Ve Spojených státech má však mnohem silnější význam – symbolizuje tam totiž peníze. Na rozdíl od českých bankovek jsou všechny americké peníze zelené, a drtivá většina Američanů si tak s touto barvou jako první spojí právě finance. A z cizího bohatství zase můžete zezelenat závistí.

Modrá

Všimli jste si, kolik známých značek používá modré odstíny? Ford, Samsung, Pepsi, Twitter, Facebook a kdysi i Nokia vsadily na jistotu – modrá lidi uklidňuje, uvolňuje a pomáhá jim cítit se spokojeněji. Minoritně je však také symbolem deprese, právě proto mnoho lidí poslouchá blues.

Žlutá

Žlutá je jednou z nejzářivějších barev. Dokáže povzbudit, uvolnit i rozveselit. Rádi ji mají lidé plní naděje a očekávání, naopak její odmítání vyzrazuje zklamanost a nedůvěru v budoucnost. Jako barva slunce také zahřívá, takže nežlutý opalovací krém budete hledat velmi těžce. Svou výrazností dokáže spolehlivě přilákat zákazníky; není tak divu, že vévodí všem slevovým akcím v obchodech.

Oranžová

Oranžová je barvou radostnou, optimistickou, dynamickou a energickou. Podporuje chuť k jídlu, pomáhá proti špatné náladě a navazuje přátelský pocit. Právě proto je oblíbenou barvou v oblasti webdesignu.

Hnědá

Hnědá barva je barvou – mimo jiné – pohodlí a vyčerpání. Pohrdají jí ti, kteří chtějí být výjimeční a nepřehlédnutelní. Hojně se používá pro řadové výrobky pro muže, ačkoliv to zdánlivě nedává žádný smysl.

Kdybychom barevně neviděli, byl by náš vnitřní svět mnohem chudší.

Růžová

Z růžové vyzařuje něžnost a jemnost. Zvyšuje chuť na sladké a odlišuje typicky ženské potřeby a výrobky. Taktéž může narušovat vztah k realitě – ne nadarmo se povídá o nošení růžových brýlí.

Fialová

Fialová  je v přírodě velmi vzácná, takže byla v historii vnímána speciálně. Mnohé královny měly fialové šaty a v antickém Řecku mohli takovou barvu oděvu nosit pouze vládci. Dnes ji vnímáme jako barvu neklidnou a tajemnou. Výzkumy tvrdí, že je velmi oblíbenou barvou pro nemocné s poruchami štítné žlázy a pro Indiány ze střední Brazílie. Opravdu, i tohle někdo testuje. Je barvou duchovna.

Když barva vydělává

Není moc věcí, které bychom podvědomě vnímali tak často jako barvy. Právě proto pro nás mají hluboký, zažitý význam, jehož změnu výrazně prožíváme. Významnost shrnuje příklad se zázvorovým pivem Canada Dry.

Toto kanadské pivo bylo po dlouhá léta neodmyslitelně spjato s červenou barvou. Když se tak vedení firmy rozhodlo změnit barvu na zeleno-bílou, i ti nejstálejší zákaznici jako by na vše zapomněli a pod dojmem, že si kupují vylepšenou verzi nebo zbrusu nový produkt, začali piva nakupovat ve velkém. Tržby se tak rázem zvedly o více než 25 %.

Tradičně nejoblíbenější barvou populace však zůstává modrá. Těsně za ní následuje červená, a světe div se, modrou si za oblíbenou volí více žen než mužů, u červené je tomu přesně naopak. Dále následuje zelená, žlutá, oranžová a fialová. Poslední příčky takzvaného pyramidového testu, prostřednictvím kterého se nejoblíbenější barvy zjišťují, zaujímá hnědá, černá, bílá a šedá.

 

A jaká je vaše nejoblíbenější barva? Napište nám na náš Facebook!

 

Foto: morgueFile.com

Podobné články