Test konzole PlayStation 4 – co nás čeká a nemine

Konečně je to tady. Konečně jsme se dočkali příchodu PS4 do redakce a můžeme vám předat naše dojmy a recenze.

Musel jsem si sice počkat až na druhou várku, která dorazila do Čech, ale přeci jen jsem se dočkal a po týdnu vám mohu předat své dojmy. Nečekejte žádný test na osm stran, kde bych novou PS4 nějak trápil a rozebíral každý mikročip. Ale dovíte se vše, co by mohlo zajímat normálního uživatele a hráče.

PS4 kompletní edice.

Kdo by ho nechtěl mít v obýváku

Ze všeho nejdříve se podíváme na samotný design. I když se mi při představení PS4 celý design samotné konzole příliš nelíbil, tak na živo mě příjemně překvapil. Vzhled bych nazval retro futuristickým. Na první pohled se zdá jako bratříček PS2, ale při bližším pohledu vidíme světelný pruh oddělující lesklou plochu od zbytku, tlačítka která nereagují na zmačknutí, ale pohlazení, a otvor na Blu-ray je tak šikovně schovaný, že z počátku není jasné, kam ten disk s hrou mám vlastně dát.

PS4 komplet.

Nový vzhled z venku i zevnitř

Samozřejmě i uvnitř konzole je všechno nové a tím nemyslím jiné chlazení nebo procesor, ale systém a rozhraní konzole. Nové PlayStation Dynamic Menu vypadá opravdu skvostně, v první liště máte všechny aplikace seřazené podle posledního používání a v té druhé zas vše ostatní, jako je váš profil, notifikace, nastavení a mnoho dalšího. Nově se také musíte přihlašovat na svůj profil (již se pak nemusíte přihlašovat k PSN), kdy jednoduše vyberete ten svůj profil, nebo pokud máte k PS4 kamerku, tak stačí mít ovladač v ruce a podle obličeje vás PS4 pozná.

Hodně jsem byl překvapen i rychlostí konzole. Vše nabíhá téměř okamžitě bez žádného čekání, ze hry v menu jste za sekundu, stejně je tomu i obráceně. Když se v nějaké hře zaseknete a nebudete vědět jak dál, není nic jednoduššího než si odskočit do menu a buď na kartě hry či ve webovém prohlížeči si nalézt návod.

PS4 menu.

Všechny hry vždy připravené

Nově má každá hra svoji kartu, na kterou jednoduše najedete z menu, jak jinak než během pár sekund. Zde si můžete najít všechny informace, které byste mohli potřebovat. Vše samozřejmě záleží na samotných vývojářích, co si do karty vloží. Ale většinou naleznete minimálně odkaz na webové stránky, manuál a licenční podmínky, vaše nedávné aktivity, možné předměty ke koupi a jestli mají hru i vaši přátelé.

Jak Sony slibovalo, tak vše naplnilo, již nemusíte dlouhé hodiny čekat, než se vám hra stáhne, nainstaluje a nedej bože, když na vás pak vyskočí stahování nějakého většího patche. Nyní vám to může být úplně jedno, již po pár minutách stahování můžete začít hru instalovat a pak i hrát. O další updaty se PS4 stará sama. Během takzvaného stendby modu se PS4 utlumí, světlo na konzoli chytne oranžovou barvu a jediné co běží, je stahování a nabíjení ovladače. Sice během tohoto stendby modu stále konzole běží a chlazení je trochu slyšet, ale nijak se nezahřívá a jak svoji práci dodělá, tak se sama vypne.

Karta hry.

Ovládání hlasem a sdílení obsahu

Pokud jste majitelem PS kamerky, tak můžete z části PS4 ovládat povely. Používat můžete základní povely, jako spustit hru, přejít do hlavního menu, zpět do hry, vypnout PS4, přejít do stendby modu a udělat sreenshot. Nemusíte se ani bát špatného přízvuku, alespoň mě konzole poslouchala na poprvé bez jakéhokoliv problému.

Během hry díky tlačítku „Share“ můžete kdykoliv dělat screenshoty nebo nahrávat videa, a následně je sdílet na Facebooku nebo Twitru. Svoje video můžete i následně sestříhat a upravit, takže se můžete pochlubit pouze tím, čím budete chtít. Problém trochu je, když chcete vida nějak dostat do počítače, protože flashkou to bohužel nejde a jediná možnost je to krkolomně tahat z Facebooku.

PS4 profil.

Stream a internetový prohlížeč

Další možnost je přímo live stream a to pomocí služeb Twitch a Ustream. Vše je velmi jednoduché a trvá pouze pár sekund. Kvalitu limituje pouze vaše rychlost internetu. Pokud vlastníte kamerku, tak můžete do hraní vložit i okénko s pohledem na vás a třeba komentovat vlastní hraní. Takhle si můžete i tvořit vlastní živí pořad či let‘s play.

Menším vylepšením prošel i internetový prohlížeč, sice si stále nepřehrajete videa na internetu, ale již si můžete nastavit oblíbené stránky a třeba se před hraním podívat co nového je na StudentPointu. Třeba si u nás přečíst recenzi na nějakou hru, podívat se na ni v Live from PlayStation a pak si hru třeba pořídit.

Tohle balení mi zdobí pracovnu.

Ostatní funkce a první nedostatky

PS4 je hlavně herní zařízení, ale dobře funguje i jako Blu-ray a DVD přehrávač. Již PS3 jsem hojně využíval jako přehrávač filmů a hudby, proto jsem rád, že v tomto PS4 nezahálela a pokračuje ve šlépějích staršího bratříčka. U českého účtu si zatím do PS4 hudbu nenahrajete, ale to věřím, že se časem změní. Co trochu zamrzí je, že PS4 nereaguje na moji Samsung Smart TV, vždy když jsem zapnul PS3, tak se mi automaticky zapnula televize, a když jsem ho vypnul, tak se mi automaticky přehodila na TV kanál. To bohužel PS4 sama nedělá.

O PlayStation Store, profilech a PSN se moc rozepisovat nebudu. Vše je jen rychlejší, přehlednější a celkové vše lépe funguje. Playstation Plus je po vzoru Microsoftu již nepostradatelný doplněk, tedy pokud chcete hrát hry online. Ale stejně jako tomu bylo dříve, na vás za placení této funkce čeká spousta her zdarma a to na všechny tři konzole za jednu cenu.

Hry, které jste mohli díky PS+ získat zdarma v roce 2013.

Dualshock 4 a PS kamerka

Spousta redaktorů a uživatelů si na předchozí ovladač stěžovala. Osobně jsem s ním byl plně spokojen a žádné velké výhody v konkurenčním ovladači jsem neviděl. Ale přeci jen se nový ovladač dočkal několika vylepšení, které jsou znát již na první pohled. Ovladač je o něco větší a díky tomu lépe drží v ruce. Uprostřed se nachází dotyková obrazovka, která zatím nemá moc využití, ale jak předvedla hra Killzone: Shadow Fall, tak bude mít určitě velké využití.

Drobných vylepšení se dočkal i gyroskop, vibrační motůrky a analogové páčky, z kterých nekloužou prsty a jsou celkové příjemné a při dlouhém hraní z nich nebolí palce. Poslední změnou je světlo a reproduktor. Světlo skvěle reaguje ve hře a je to příjemným doplňkem. Reproduktor je opravdu výborná věc. Sice podobnou věc obsahuje i Wii U, ale zvuk vycházející s ovladače má velmi dobré zabarvení a třeba u přehrávání audio deníků v Killzone znělo opravdu reálně. Reproduktor využívá i hra Resogun, do které se to také náramně hodí.

Základní balení PS4.

Verdikt

Playstationem 4 jsem nadmíru spokojen a zatím splňuje všechny mé očekávání až na drobné detaily, které zatím chybí, nebo nepodpora starších příslušenství (hlavně volantů). Sice těch her zatím moc není, a to je asi jediný důvod si PS4 zatím nepořídit. Ale jak v několika dalších týdnech uvidíte v podobě našich recenzí, kvalitních titulů je již na konzoli slušný počet. V brzké době se dočkáte recenzi her: Killzone: Shadow Fall, Knack, Resogun, Tomb Raider: Definitive Edition a spoustu dalšího.