Je obecně známo, že Evropa je plná vyhlášených módních měst, jako jsou Paříž, Londýn nebo Milán. Ale jak je na tom naše republika? Jaký je její postoj k oblékání a módě samotné? Porovnejme si jednotlivé přístupy k módě v České republice, Velké Británii a Francii.
Francie, mekka módy
Je už trochu klišé říci, že se jedná o nejvíce pro módu nadšenou zemi v Evropě. Obchodní domy, jako jsou Chanel, Dior či Louis Vuitton, se zrodily právě zde. Francouzský styl je znám po celém světě svou elegancí a smyslem pro každý detail. Bude možná překvapením, že v dnešní době to jsou právě Francouzi, kdo sází na naprostou jednoduchost a minimalismus. To ale není proto, že by francouzské ženy nebavilo kombinovat složité prvky, právě naopak. Je to hra. Jeden den bude Francouzka dámou, druhý den vyznavačkou rock’n’rollu. Toto vše má ale několik zásadních pravidel – být sama sebou, cítit se skvěle a použít rtěnku i při vynášení odpadkového koše. Francouzské ženy toto opravdu umí – jednoduše vědí, jak na to, a to i bez zbytečné námahy a složitých postupů. A nejen proto patří mezi nejpřitažlivější ženy.
Velká Británie na módním vzestupu
V posledních letech se z Velké Británie, zejména Anglie, stává módní scéna na vzestupu. V dnešní době patří Londýn mezi naprosté módní senzace a jeho barvitost se projevuje ve všech směrech. Stejně jako Francie i Anglie má obrovské zastoupení v řadách předních světových módních návrhářů. Nesmíme zapomenout ale na to, že britská móda se řídí zcela jinými pravidly než francouzská větev. Jména jako Alexander McQueen či Vivienne Westwood jsou dnes již synonymy pro odvážnost, nápaditost a v neposlední řadě také snahu šokovat co největší počet lidí. Na druhé straně stojí například Christopher Bailey se svojí neuvěřitelnou schopností proměnit nevýraznou firmu na výrobu zemědělského oblečení ve skvost s názvem Burberry, jehož modely jsou dnes ozdobou těch nejprestižnějších přehlídek v zemi.
Naše země a móda
Česká republika je ponechána na posledním záměrně – srdce Evropy se má totiž stále co učit. V posledních letech u nás vznikají určité tendence, které by mohly přispět k rozvoji a chápání módy jako způsobu reprezentace osobnosti. Bohužel se však zatím jedná o tendence kopírovací a napodobovací. Dodnes se k nám nedostalo pojetí módy jako inspirace a prostředku pro rozvoj naší kreativity. Móda dokonce bývá odsuzována jako povrchní záležitost a luxus pro bohaté. No a právě proto se nesmíme divit, že často potkáváme osoby s ponožkami v sandálech, se špinavými batohy na zádech a bez jediné kapky stylu.
A jak tedy do budoucna?
Neberme módu vážně, pochopme ji, ale přetvořme ji podle našich potřeb. A to je to, o čem móda je. Ne luxus, ne peníze, ale inspirace a kreativita. Snad jednou toto pochopí i Češi. A kdo ví, třeba budeme za pár let také jednou z předních evropských zemí, známou pro své specifické pojetí módy.
Foto: deviantart.com