Jaký jste typ studenta? Zvolte si správnou strategii ke zkouškovému období!

Konec roku vzal čas, dorazilo zkouškové období a pro studenty denního i dálkového studia to obvykle znamená na poslední chvíli shánět studijní materiály a restartovat spící paměť. Připravit mozkové závity na těžký měsíc plný napnutých nervů. Se zabořenými nosy do těžkých skript se denně energeticky vyčerpávat až hluboko do noci. Anebo ne? Zvolili jste si tu správnou studijní strategii?

Setkala jsem se s velkou škálou rozličných studentů a stejným množstvím metod, jak se dá s tímto těžkým obdobím vypořádat. Každý člověk je jiné nátury a po svém přistupuje méně či více zodpovědně ke studiu. StudentPoint Vám v následujících řádcích charakterizuje čtyři nejčastější typy studentů, výhody a nevýhody jejich způsobu proplouvání studiem a rady, čím by mohli vlastní výuku zefektivnit. Každý z nás si v průběhu svého vzdělání již dávno zvolil vlastní strategii – je pro Vás opravdu ta vhodná? Odhalíte snadno, do jaké skupiny patříte?

1) Dříči a šprti

Mezi žáky základních škol a studenty středních škol je termín „šprt“ používán často jako hanlivé označení cílevědomého jedince mezi žáky oděnými atraktivnějším flákačstvím. U studentů vysokých škol, studujících z velké většiny již ryze z vlastní vůle, započíná být tento termín spíše obdivuhodná vlastnost. Jedná se převážně o studenty denního studia, které život neobdařil trvalým pamatovákem ze školních lavic. Ti ale mají velkou ctižádost skutečně umět a ze školy si do života co nejvíce odnést. Nebo se jedná o bázlivé studenty se zatvrzelým svědomím, kteří z více důvodů nemohou použít oblíbené taháky. Oběma typům studentů nezbývá, než v průběhu celého studia denně žhavit svou centrálu vědomí a pravidelně se připravovat na všechny předměty a průběžné testy. Dále také pilně vypracovávat zadané úkoly a protokoly i pro potřeby ostatních skupin studentů – viz níže. Patří sem i někteří studenti dálkového/kombinovaného studia, ale těm jejich snahu a nadšení velmi časově omezuje jejich pracovní náplň a často i péče o rodinu v rámci studia v pozdějším věku, jak se mi svěřila padesátiletá studentka ČZU Vladislava.

– Nevýhody: Dříče a šprty neboli studentské typy provází v průběhu celého studia vysoké školy nelehký úkol vůdčí osobnosti. Ač se často necítí být obdařeni řídícími vlastnostmi, ostatní posluchači se k tomuto studentovi slétávají jako ke včelí královně. Z tohoto přátelství jim totiž plynou velké výhody v podobě vypracovaných otázek a úkolů. Pilné samostudium zahrnuje bohužel také velkou ztrátu času na úkor vlastních koníčků a přátel.

– Výhody: V době, kdy prožíváte v roli studentských typů stresové období přijímání nekonečného množství informací, máte často smíšené pocity o zbytečnosti ztráty tolika času. A to hlavně při zprávách o snadném proplouvání ostatních posluchačů studujících pouze pro titul. Existují samozřejmě i výjimky, které studium skutečně baví. Až zpětně po dokončení školy si však uvědomíte, že vy jste ten jediný, kdo odchází ze školy jako opravdový studovaný odborník, kterému většina nabitých informací zůstala v hlavě. V tuto chvíli se pak role obrací a vy jako jediní jste nestudovali zbytečně.

– Rady: Pro tuto skupinu mám jedinou radu zahrnující jejich radost ze života. Život je o kompromisech a má-li být šťastný, netřeba nic přehánět. Ani studium. Není vždy nutné na úkor psychického i fyzického zdraví zvítězit nad každým předmětem s jedničkou s hvězdičkou a bojovat o stipendium. Stačí trochu ubrat a v roli dvojkaře věnovat ušetřený čas svým přátelům a vlastním zájmům, které dělají život krásným.

Foto by: Lenka Kulíšková, StudentPoint

2) „Lážoplážo“

Tato skupina studentů nemá příliš velké zástupy členů, zato jejich život připomíná dovolenou. Pohodlně a bez stresu proplouvají snadným životem těch, kterým osud do vínku nadělil perfektní paměť, logické myšlení a hromadu štěstí. Pokud patříte mezi tyto šťastlivce, už od základní školy jste učení nemuseli nikdy věnovat moc času. Vše jste si zapamatovali ze školních lavic, ač jste často nedávali pozor a všeobecné znalosti vám utkvěly v hlavě ze všech zdrojů, ať jste je pouze zaslechli či viděli. I tato skupina se dělí a to na studenty, kteří si lépe pamatují, co si vyfotila četbou jejich mysl, nebo kteří potřebují každou informaci slyšet a pak na ty, kteří ji potřebují zopakovat nahlas, aby se jim nadobro vryla do paměti. Lážoplážo studenti si se zkouškami dělají menší starosti, přesto zde již nastupuje určité procento využívání služeb pana taháka. Na obtížnější předměty si zpracujete shrnuté učivo na malé kousky papíru, které vám ve chvílích velkého okna vypomůžou ukryté pod sukní nebo v rukávu. Ale už jen tím, že jste si taháky vypracovali, jste si látku zopakovali a jejich služeb většinou stejně nevyužijete. Tyto vědomosti lážoplážo studentovi vyprchají z paměti ale jistě dříve, než dříčům a šprtům, kteří každou informaci zafixovali častým opakováním.

– Nevýhody: Velká nevýhoda tohoto typu studenta je zcela neviditelně ukrytá právě v jeho štěstí snadno proplouvat životem. Člověk, kterému život v mládí nehodí pod nohy dostatek klacků a neprožije si značná zklamání, není pro zbytek života dostatečně poučen z vlastních chyb a skolí jej k zemi první menší neúspěch, na které si za svá studia nezvykl.

– Výhody: Kladem je jistě snadné učení a množství volného času, které se tomuto studentovi naskýtá a měl/a by jej využít také k aktivitám, které se mu budou hodit do budoucího vysněného zaměstnání.

– Rady: Pokud patříte k této skupině studentských typů a příslušíte do kategorie trojkařů, kteří snadno procházejí studiem bez větší námahy, jistě by se Vám vyplatilo trošku přidat. Zjistit, který způsob učení se Vám snadněji zarývá do paměti a využít své schopnosti rychlého pamatováka pro lepší studijní výsledky. Po škole budete pak sami sobě děkovat, že jste věnovali alespoň to minimum času opakování učiva a tím jste si zajistili trvalé znalosti.

Foto by: Microsoft Word Klipart

3. Rafinovaní

Tato skupina studentů si zvolila strategii převážně tahákovou. Od dob našich babiček a dědečků se tato taktika postupně zdokonalovala, až se z ní s příchodem počítačové revoluce stala takřka manufaktura. Každý student tohoto typu si vymyslí vlastní způsob ukrývání nápovědného materiálu. Některé vynálezy posledních let jsou vskutku rafinované – jako příklad uvádím miniaturní skripta vytištěná a slepená do malé knížečky, jež je možné schovat v jediné dlani. Tu kdysi vynalezl čtyřiadvacetiletý student ČVUT Vladimír, a já jsem tuto vymoženost při svém studiu také měla možnost aplikovat – viz obrázek. Tito studenti věnují studiu jen ten nejnutnější čas a to pro předměty, u kterých není možné tahák využít. Svými vlastními i vytahákovanými znalostmi se pohybují v celé škále známek. Jsou také, spolu se čtvrtou skupinou, nejčastější zákazníci 1. skupiny studentských typů, ke kterým si chodí pro vypracované úkoly.

– Nevýhody: Trávíte-li dlouhé roky ve škole pouze kvůli vyznamenání nejvyššímu – titulu, pravděpodobně ho docílíte, pokud se Vám podaří prostudovat se až ke státnicím. Mnoho znalostí si ale bohužel ze školy do života neodnesete.

– Výhody: Tato strategie je velmi pohodlná a poskytuje jejímu uživateli spoustu volného času.

– Rady: Není to tak zlé, jak to vypadá, něco jste se přece jen naučili – škola by nás neměla nutit biflovat se nazpaměť dlouhé romány textů, ale měla by nás naučit, kde hledat informace, které v životě potřebujeme. A to jsme se naučili a umíme je i využít. Proto stačí jen trochu zabrat, aby se vaše studijní výsledky mohly pyšnit alespoň dvojkami, trojkami a trochu omezit papírkovou nápovědu. Pak byste ze školy odcházeli přinejmenším s minimálním dostatkem všeobecných znalostí.

Foto by: Lenka Kulíšková, StudentPoint

4. S odřenýma ušima

Sháníte studijní literaturu a vypracované úkoly vždy na poslední chvíli? Na každou zkoušku se učíte den před jejím konáním a nervy vám svírají žaludek? Občas využijete tahák, občas spoléháte na znalosti souseda a občas se na předmět skutečně naučíte, ale vždy jdete na zkoušku s pocitem, že nic neumíte? Procházíte s trojkami, občas až na druhý či třetí pokus? Potom tedy patříte do nejpočetnější skupiny studentů. Tento typ posluchačů prochází celým studiem s odřenýma ušima, ať již je to kvůli lenosti, nebo z nedostatku schopné paměti nebo jiným zábavnějším činnostem či důležitějším povinnostem.

– Nevýhody: Tento typ studenta si ze školy odnese úplně nejméně. Látku učenou na poslední chvíli si jeho paměť udrží jen na dobu nezbytnou – na den zkoušky a poté ji jako nepotřebný až škodlivý balast vyhodí.

– Výhody: Dokud víte, že do nějaké školy vůbec chodíte a věnujete jí alespoň nezbytné minimum pro její absolvování, tak dojdete jejího konce. Mezi tím si užijete ještě pár bezstarostných studentských let pod křídly rodičů. Pokud už si obstaráváte obživu sami, pak vám tato strategie zajistí alespoň titul a čas na vlastní práci. Výhodou je také obeznámenost ostatních studentů o vaší studijní píli, díky čemuž od vás nikdo neočekává pomoc se studiem.

– Rady: Nepoužívejte taháky, které zpracovali vaši spolužáci, ale udělejte si vlastní. Tím si látku zopakujete a budete mít větší šanci, že Vám informace utkví v hlavě, minimálně pro případ, že tahák nebude možné použít. Druhá rada: Co můžete udělat dnes, neodkládejte na zítřek. Čím dříve budete mít to nejhorší z krku, tím více Vám před zkouškami zbude na učení toho nejnutnějšího a třeba se vám nakonec podaří i nemožné – přečíst si probíranou látku vícekrát. Informaci, kterou mozek obdrží již poněkolikáté, neoznačí za „spam“, ale uloží ji do složky „důležité“ a to je to nejcennější, čeho můžete při studiu dosáhnout – udržet informaci.

A na závěr

Našli jste svou vlastní studijní strategii ve výše popsaných studentských typech? Skupiny se často prolínají a různá období Vašeho života vám mnohdy umožní zvolení různé strategie, ale vždy mějte na paměti to nejdůležitější – opakovat, opakovat, opakovat.

Foto by: Microsoft Word Klipart

Zvládáte-li zkouškové období obtížně, doporučuji Vám navštívit rady v dalších článcích StudentPointu.

Foto by Lenka Kulíšková, StudentPoint a Microsoft Word Klipart

Podobné články