Oddělení Advisory ve společnosti PwC právě hledá nové kolegy. Jedním takovým se již dříve stala i Markéta, kterou jsme vyzpovídali, abychom zjistili, jak vypadá pozadí firmy a co všechno nástup obnáší. Pokud vás zajímají aktuální volné pozice, jejich výčet najdete zde. Teď ale pojďme Markétu konečně vyzpovídat.
Vzpomínáš si na začátek, než jsi nastoupila Do PwC? Co se ti honilo hlavou, když ses dozvěděla, že jsi byla vybrána?
Nemohla jsem tomu uvěřit. Měla jsem dobrý feedback z assessment centra, nicméně z pohovoru jsem odcházela s dosti rozporuplnými pocity a nedokázala ohodnotit, jestli jsem udělala dobrý dojem, nebo ne. O nabízenou pozici jsem hodně stála, ale zároveň jsem neměla vzdělání související s technologiemi či zkušenosti přímo spojené s IT. Z HR mi zavolali hned další den po pohovoru s pozitivní odezvou – i ta rychlost vyhodnocení přispěla k tomu, že jsem byla hodně překvapená.
Můžeš přiblížit, jak probíhal pohovor?
Pohovor probíhal se senior manažerem a dvěma manažery, kteří se nejdříve představili a nastínili popis práce v technology consultingu. Poté následovala řada otázek ohledně mojí motivace k práci v PwC a v IT poradenství. Během pohovoru jsem také kreslila na tabuli organizační schéma banky a nastínila průběh konzultantského projektu. Ve finální části pohovoru jsem odpovídala na osobní dotazy ohledně mých kvalit a dosavadních úspěchů a dostala prostor pro otázky. Právě v této poslední fázi pohovoru na mě udělal manažerský tým velmi dobrý dojem, protože mi každý ze zúčastněných dopodrobna zodpověděl mé otázky a nabídl svůj osobní pohled na věc. To se mi na žádném z pohovorů v jiných firmách nestalo. Mou zkušeností bylo, že se na dotazy odpovídalo maximálně dvěma větami. Prostor na zájemcovy otázky fungoval vždy spíš jako test toho, jestli si uchazeč na pohovor nějaké dotazy připravil, než aby se opravdu o firmě či pracovním týmu něco dozvěděl.
Jak vypadal tvůj první měsíc?
Nástup byl hodně rychlý. Hned druhý den jsem se účastnila schůzky s generálním ředitelem a byla zodpovědná za vytvoření zápisu z jednání. První měsíc zahrnoval i velké množství úvodních školení, aby se noví zaměstnanci dokázali ve firmě dobře zorientovat. V rámci IT týmu bylo zorganizováno krátké školení o životním cyklu vývoje softwaru, díky kterému čerstvé posily do týmu získaly základ znalostí pro nástup na projekt. Do PwC jsem nastoupila měsíc před Vánoci, takže jsem měla hned v prvních týdnech možnost se zúčastnit firemní Christmas Party a dalších vánočních popracovních akcí.
Jak moc se lišily tvoje představy o práci s realitou v PwC?
Moc ne – očekávala jsem, že se budu hodně učit za chodu a věděla, že náplň práce konzultanta se liší projekt od projektu – tato rozmanitost je také to, co mne na práci v poradenství nejvíce lákalo. Zároveň si myslím, že naše HR odvádí hodně dobrou práci v přiblížení všech aspektů pracovního života v PwC na svých kariérních stránkách a sociálních sítích. Pokud si člověk udělá čas a tyto materiály projde, nemůže při nástupu do firmy být ničím zaskočen.
Mohl bys popsat, co všechno práce v advisory obnáší?
Základním kamenem působení v advisory je určitě týmová práce. Flexibilita, schopnost zaintegrovat se do týmu a proaktivní přístup jsou kvality, které jsou v poradenství hodně oceňovány. Člověk musí být také schopný se pohybovat mimo svou komfortní zónu a nezaleknout se věcí, kterým nerozumí. Konkrétní náplň pracovních dnů je rozličná. Momentálně jsem na projektu, kde je naším úkolem mapování procesů. To je pro mne něco úplně nového, každý den se tak hodně učím a v jednom kuse dohledávám informace, abych si co nejrychleji a nejefektivněji osvojila dovednosti a znalosti potřebné k procesnímu mapování. V tomhle ohledu jsou k nezaplacení mí zkušenější kolegové, kteří si vždycky najdou čas mi vysvětlit podrobnosti.
Změnil se nějak tvůj život díky PwC?
Rozhodně cítím vývoj jak na osobní, tak na profesní úrovni – seznamuji se s novými kolegy, učím se z jejich i vlastních zkušeností, pohybuji se v novém prostředí, skrz projekty mám příležitost nahlížet do pracovních kultur v různých firmách. Změnu v „životě“ jako takovém ale nepociťuji – spíše změnu v každodenním životním stylu. Za pět let univerzitního studia jsem si zvykla mít možnost si čas rozvrhnout podle vlastních potřeb a rozhodovat se samostatně, vstávat, kdy jsem uznala za vhodné já sama, nebo třeba při psaní diplomky trávit týdny převážně ve studentském bytě. Teď hraje hlavní roli přizpůsobení se pracovnímu týmu a chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla na pravidelný režim spojený s každodenním docházením do práce.
Co bys případným zájemcům doporučila?
Nebát se výzev, být otevřený všem příležitostem, a dobře se připravit na assessment centre a pohovor.
Foto: PwC