Nejlepší přírodní prášky na spaní

Každý, kdo má problémy se spánkem, jistě dobře ví, že počítání oveček je naprosto zbytečná činnost, která vám k rychlejšímu usnutí rozhodně nepomůže. Naštěstí existují i chytřejší způsoby, jak přinutit tělo usnout.
přírodní prášky na spaní

Základem v boji s nespavostí by měla být dobrá spánková hygiena. Co vše do ní patří? V první řadě omezte konzumaci jídla těsně před ulehnutím do postele. Také se vyhněte pozdní kávě a alkoholu – ten navzdory všeobecnému přesvědčení k rychlejšímu spánku nepomůže. A pokud už po něm usnete, tělo si dostatečně neodpočine a ráno budete unavení. Pomoc naopak může snížení teploty v místnosti, teplá sprcha před spánkem, dodržování pravidelného časového režimu a blokace modrého světla, které mozku signalizuje den (lze provést aplikacemi pro oranžovou obrazovku mobilu i počítače, žárovkami v teplých odstínech či brýlemi s filtrem modrého světla). Pokud ani tyto malé vychytávky nepomohou, nabízí se řešení v podobě přírodních přípravků na spaní. Ty na rozdíl od léků na předpis seženete snadno přes internet. Nemívají zásadní vedlejší účinky a nezpůsobují závislost.

problémy se spánkem

Nutné je však u přírodních prášků na spaní upozornit, že díky obsahu vitamínů, výtažků z bylinek a dalších poměrně běžných látek nemusí některé z nich dosahovat takové účinnosti, jakou uživatelé očekávají. Za vyzkoušení ale rozhodně stojí a mnoha lidem fungují spolehlivě. Někdy je při hledání nutné vyzkoušet, jací přírodní pomocníci s usínáním budou vyhovovat právě vám, abyste získali požadovaný efekt a zároveň aby na vás nebyly prášky moc silné a nenarušily vám běžnou denní aktivitu. Na trhu najdete mnoho značek s různým složením. My pro vás vybrali několik nejoblíbenějších a nejspolehlivějších látek i konkrétních výrobků, které povětšinou zabírají.

CBD

Na první místo jsme zvolili CBD. Jedná se o látku z rostliny konopí. Na rozdíl od známého THC, které způsobuje ono známé „zkoušení“ po marihuaně, nemá CBD žádné psychoaktivní účinky a je v ČR zcela legální. Můžete po něm bez obtíží řídit a vykonávat běžnou denní činnost, aniž byste se cítili jakkoliv omámení. Některé přípravky s CBD dokonce podporují pozornost. V každém případě se jedná o zajímavý a stále oblíbenější přírodní lék pro lepší spánek. Dokáže pomoci s rychlejším usínáním a zlepšit celkovou kvalitu spánku. Velmi podobný efekt má také jeho konopný kolega zvaný CBG, který mnohým lidem navíc ještě vyvolá bohatší sny.

CBD nefunguje tak, že si jej vezmete a do pár minut se budete cítit unavení. Obvykle je ho nutné užívat v delším časovém horizontu. První efekt na spánek zpravidla zaznamenáte cca po dvou dnech až po týdnu užívání. Na trhu najdete mnoho přípravků. Důležité je vybrat takový, který vám bude fungovat a zároveň vám nebude způsobovat nežádoucí jevy. Budete-li se cítit podráždění či přes den unavení, raději zkuste jiného výrobce. CBD různých značek mohou pracovat u různých lidí opravdu odlišně. Mně osobně pro potlačení nežádoucích účinků i celkové zlepšení požadovaného efektu pomáhá zvolit konopný olej smíchaný s dalším tukem nebo si jej k němu přidat – například kokosový olej funguje dobře a navíc i přijatelně chutná.

Jednotlivé CBD produkty se vzájemně liší také koncentrací. Pro začátečníky doporučujeme zvolit klasických a nejčastějších 10 % účinných látek. Dávkování sice výrobce většinou doporučuje, ale nakonec si ho stejně každý musí upravit dle vlastních potřeb. Raději začínejte s menším množstvím a postupně přidávejte. Až budete mít představu, jak na vás CBD působí, můžete si namísto oblíbené 10% koncentrace vybrat i silnější či slabší olej.

cbd pro spánek

CBD má kromě spánku také pozitivní vliv na další oblasti zdraví. Dokáže snižovat stres, který u mnoha lidí s nespavostí souvisí. Konopí je všeobecně známé při péči o zdraví pokožky. Pro mnoho lidí překvapivě také zlepšuje imunitu nebo působí jako prevence proti degenerativním nemocem nervové soustavy. Je ovšem nutné upozornit, že ačkoliv CBD na usnutí funguje spolehlivě, kávu ani jiné povzbuzující látky zkrátka nepřebije. Trpíte-li nespavostí kvůli přebytku kofeinu, nepomůže vám, i kdybyste vypili jakékoliv množství CBD oleje.

Pokud potřebujete pomoci s výběrem CBD, podívejte se na náš článek o konopných olejích. Mnoho z nich jsme testovali. Pro zlepšení spánku se hodí například CBD Star nebo CBD Mentis Sleep.

Melatonin

Melatonin je spolu s CBD další oblíbenou a účinnou látkou v boji s nespavostí. Jedná se ale o poměrně dvousečnou zbraň. Na jednu stranu je melatonin pro tělo naprosto přirozený. Sám se v něm tvoří na základě režimu den a noci. Díky němu se vám chce spát, když je kolem tma. Na druhou stranu jeho umělým dodáváním vám mozek „zleniví“ a přestane se snažit ho produkovat sám. Z tohoto důvodu není vhodné užívat melatonin dlouhodobě. Také byste předem měli vědět, že účinnost této látky je opravdu vysoká. Dokáže někdy způsobit opravu velkou únavu, tudíž po požití rozhodně není dobrý nápad řídit nebo vykonávat jiné činnosti vyžadující plnou pozornost. Doba nastoupení účinku je přibližně 30 minut až 2 hodiny. Melatonin v těle nezůstává nijak dlouho. Ráno po probuzení již nebude působit a nebude vás omezovat v běžném denním režimu.

Melatonin patří mezi jedny z nejsilnějších volně prodejných látek v boji proti nespavosti. Na základě svého fungování má největší uplatnění například při cestování přes více časových pásem, když potřebujete usnout v pro tělo neznámou hodinu. Díky němu „ošálíte“ mozek tak, že si bude myslet, že je už čas na spaní, byť od minulého probuzení neuplynul ještě obvyklý počet hodin. Melatonin v prášcích taktéž může pomoci s nespavostí způsobenou vyšším nebo pozdním příjmem kofeinu. Povzbuzující účinky kávy jsou totiž založené právě na omezení jeho přirozeného působení a tvorby v těle. Naopak melatonin nemusí vůbec fungovat, pokud je důvodem vaší nespavosti stres či hlava plná myšlenek. Není doporučeno ho kombinovat s alkoholem, byť některým lidem funguje poměrně dobře i proti problémům se spánkem v důsledku večerní opilosti.

Velkou výhodou melatoninu je všeobecně nízká pořizovací cena. Balení zpravidla nestojí moc peněz a vydrží vám doma dlouhou dobu. Není vůbec špatné ho mít do zásoby pro jistotu, že to přeženete s kávou nebo že budete cestovat. Kromě přeletu přes více časových pásem může pomoc s usnutím na neznámém místě, ať už se jedná o dálkový autobus nebo hotelový pokoj. Melatonin není doporučovaný pro osoby mladší 18ti let a těhotné a kojící ženy.

pro lepší usínání

Příkladem uživatelsky oblíbeného melatoninu je Clinical Melatonin Forte. Forma tablet umožňuje snadné dávkování. Obsah melatoninu je zde 5 mg a v balení najdete 100 tablet. Jak z názvu „forte“ vyplývá, jedná se o celkově silnější přípravek. Doporučené množství pro běžné užívání je ½ tablety. Při vážnějším problému se spánkem si lze vzít i celou. Bude-li pro vás efekt naopak příliš silný, můžete prášek rozdělit na více částí. Za minimum pro pocítění efektu se považuje 0,5 mg melatoninu. Většina lidí trpících poruchami spánku však potřebuje více. Po vyzkoušení velmi rychle zjistíte, jak na vás melatonin působí, a bez problémů si zvládnete přizpůsobit dávkování vlastním potřebám.

Byliny, minerály a vitamíny

Mnoho přírodních prášků na spaní je založeno na kombinaci bylinek s přirozeně uspávajícím a uklidňujícím efektem spolu s vitamíny a minerály. Ty společně a v dostatečné koncentraci dokáží působit daleko silněji, než kdybyste si například uvařili jen čaj z jedné z rostlinek. V porovnání s CBD nebo melatoninem jsou zde ale účinky značně rozmanitější. Někomu jedny prášky na spaní nemusí vůbec zabírat a druhému budou skvěle vyhovovat. Částečně se lze řídit podle uživatelských recenzí – produkty chválené velkým množstvím uživatelů budou s větší pravděpodobností fungovat i u vás. Nezoufejte ale, pokud se na první pokus netrefíte do vyhovujícího výrobku. My pro vás vybrali pět nejčastěji chválených, které stojí za vyzkoušení.

Persen Forte

Persen Forte se řadí mezi uživatelsky nejznámější prášky na spaní. Má všeobecně vysoké uživatelské hodnocení a to i mezi zákazníky, kterým jiné přípravky pro lepší spánek nezabíraly. Hodí se pro mírnější poruchy spánku a dokáže snížit stres, který bývá často příčinou nespavosti. Také vám může pomoci zmírnit podrážděnost, omezit třes a pocení rukou nebo pocit únavy po probuzení. Persen Forte obsahuje extrakt z rostlin kozlíku lékařského, máty peprné a z meduňky. Pro uklidnění užívejte dvě až tři tobolky denně. Při problémech se spánkem jeden prášek hodinu před usnutím. Efekt by se měl dostavit do dvou týdnů od začátku užívání. Přípravek nezpůsobuje denní omámenost ani není návykový.

Dreamly

Prášky na spaní Dreamly patří mezi méně známé avšak zajímavé přípravky s přírodním složením. Nachází se v nich mučenka pletní, meduňka lékařská, kozlík lékařský a šafrán setý. Navíc zde najdete také vitamin B3 (niacin) a vitamin B6. Tato kombinace podporuje nejen rychlejší usínání, ale také celkovou kvalitu spánku. Při pravidelném užívání byste se měli ráno probouzet více odpočatí. Dreamly má rovněž pozitivní vliv na snížení stresu a pomáhá navodit psychickou pohodu. Zároveň se nemusíte být, že byste se přes den cítili více unavení nebo jakkoliv omámení. Účinky můžete pozorovat již první den. Nejsilnější efekt se ale dostaví po 5 až 10 dnech užívání.

Advance Calmin

Dalšími čistě přírodními prášky na spaní a pro lepší odpočinek jsou Advance Calmin. V jejich složení najdete chmel, mučenku, kozlík, šišák, L-theanin, L-tryptofan a nechybí ani vitaminy B5 a B6 pro lepší účinnost. Tablety by se měly užívat jednu až dvě hodiny předtím, než si půjdete lehnout. Mezi hlavní pozitivní efekty Advance Calmin patří rychlejší usínání, zlepšení kvality spánku, snížení míry stresu a také podpora ochrany jater při braní různých zatěžujících léků nebo při pití alkoholu. Tyto tobolky jsou vhodné i k dlouhodobému užívání a jsou zcela nenávykové. Výrobce však varuje, že se nehodí pro děti nebo těhotné a kojící ženy.

Swiss Sleepnox Forte

Přírodní prášky na spaní Swiss Sleepnox Forte patří mezi přípravky s poměrně vyšší koncentrací, zejména co se týká bylinky kozlíku lékařského, který patří mezi často používané a účinné přírodní přípravky pro zlepšení spánky a pro celkové uklidnění. Kromě něho ve složení najdete také meduňku lékařskou, mučenku pletní a chmel. Stejně jako jiné přípravky s obdobným složením, tak také Swiss Sleepnox Forte je zcela nenávykový a nezpůsobuje omámenost během dne. Lze ho brát i dlouhodobě. Běžná dávka je jedna tableta hodinu před spánkem. Pro závažnější problémy s nespavostí nebo při vyšší psychické zátěži či nervozitě můžete dávku zvýšit až na 2 tablety. Užívejte je jednu až dvě hodiny před spánkem.

Dr. Popov

Poslední přírodní přípravek má stejně jako předchozí prášky na spaní schopnost snižovat stres, uvolňovat psychické napětí, uklidňovat, pomáhat lepšímu spánku a rychlejšímu usnutí. Je však ve formě kapiček, nikoliv jako tobolka. Bude vyhovovat každému, kdo nerad polyká prášky a komu nebude vadit bylinková chuť. Ve složení Dr.Popov se nachází rostliny třezalka tečkovaná, meduňka lékařská, levandule lékařská, srdečník sibiřský a chmel otáčivý. Doporučené dávkování je 20 kapek tinktury 3 krát denně. Kapičky si můžete nakapat na lžíci a polknout nebo je rozmíchat ve vodě či v čaji. Jedna denní dávky (což je 60 kapek) obsahuje 20 mg všech obsažených bylin.


Připomínáme, že používání všech doplňků stravy je jen na vaší zodpovědnosti. Ale protože už jsme některé vyzkoušeli a byli jsme překvapivě často spokojení, dělíme se o naše zkušenosti v dalších článcích. Třeba vás tedy zaujme článek o látkách podporujících činnost mozku nebo ten o CBD olejích a jejich recenze. Nebo vás zaujme text o vlivu energy drinků na lidské zdraví Povzbuzovač, ale i smrtící koktejl.

Podobné články