Pět knih pro (začínající) grafické designéry

Ať už jste fanouškem grafického designu, anebo se jeho tvorbou živíte, následující výběr pěti knižních titulů vás jistě zaujme.

Od smrti legendárního malíře a sochaře Pabla Picassa uběhlo již přes čtyřicet let, jeho dílo je ovšem nadčasové a nesmrtelné. Sám však kdysi prohlásil, že umění je krádež a že každé umělecké dílo je jen kombinací různých prvků a námětů, které již byly mnohokrát použity a zpracovány. Ke stejnému názoru došel i Austin Kleon o několik dekád později ve své knize Kraď jako umělec, která se stala celosvětovým bestsellerem. Mladí umělci se často snaží být noví, neotřelí a ženou se za nedosažitelnou originalitou. Neuvědomují si však, že umělec je sběratel. Sbírá vzpomínky, zážitky, pocity, vjemy, inspiraci… A jeho tvorba je vždy produktem předchozích zkušeností a vlivu předmětů a osob, kterými je obklopen.

A co z toho vyplývá? Klíčem k úspěchu v jakémkoli uměleckém odvětví je nechat se inspirovat lidmi, kteří již své slávy dosáhli. A dál? Najít inspiraci tam, kde ji hledali právě tito umělci.

Dnes se zaměříme na oblast grafického designu, jenž je v posledních letech rapidně rostoucím designovým odvětvím. Jen zlomek lidí však chápe jeho pravou podstatu; intuitivnost, praktičnost, jednoduchost a zároveň atraktivnost. Vždy jde v první řadě o koncept, filozofii, nápad. Samotné zpracování je již konečnou fází celkového procesu. Následujících pět knižních titulů vás nenaučí pracovat s grafickými editory, osvětlí vám však základní principy designu a nabídne nekonečný zdroj inspirace. Anebo vás alespoň donutí přestat používat font Comic Sans.

Ellen Lupton: Thinking with Type

Typografie je základem jakéhokoli designu. Tahle kniha vám odpoví na všechny otázky týkající se historie i současnosti. Pomůže vám vybrat, který font použít v závislosti na situaci, a vysvětlí některé typografické pojmy, jako je např. kerning. Její autorkou je designérka, spisovatelka a profesorka na Maryland Institute College of Art v Baltimore Ellen Lupton.

Thinking with Type.

Angus Hyland & Steven Bateman: Symbol

Symbol je kniha obsahující sbírku více než 1300 nejúspěšnějších a nejkreativnějších log firem, které se nám všem zaryly do paměti díky své vizuální stránce. Krom přehledného třídění do kategorií kniha nabízí i základní informace o každém logu, včetně roku a místa zpracování. Publikace poukazuje na krásu minimalistických a metaforických symbolů. Jasně tak dokazuje, že základem úspěšného loga je jednoduchost a srozumitelnost. Oba autoři jsou partnery Pentagramu, londýnské designové agentury, která spolupracuje s předními světovými společnostmi.

Symbol.

Symbol.

Adrian Shaughnessy: How to be a Graphic Designer Without Losing Your Soul

Nejznámější kniha od londýnského spisovatele a grafika Adriana Shaughnessyho se zaměřuje na praktické otázky týkající se designu. Poradí vám, jak ustát práci grafika na volné noze, kde sehnat klienty a v neposlední řadě jak založit úspěšné designové studio.

How to be a Graphic Designer Without Losing Your Soul.

Grip Design: 1,000 Package Designs: A Comprehensive Guide to Packing It In

Obalový design je nejjednodušším příkladem využití grafického designu v každodenním životě. Jeho hlavním cílem je zaujmout zákazníka, ať už svou barvou, materiálem, sloganem anebo obrázky. Musí přesvědčit, že právě daný produkt, který se skrývá uvnitř lákavého obalu, se vyplatí koupit. A ať už si to přiznáváme, anebo ne, vzhled obalu hraje jednu z hlavních rolí, jež podvědomě ovlivňuje naše úsudky třeba při nákupu potravin v supermarketu. Kniha 1000 Obalový design (do češtiny přeložena Janem Hellerem) je další sbírkou ukázek grafického designu v praxi. Představuje tisíc produktů, na jejichž úspěchu se podílela právě i atraktivnost vizuální stránky obalu. Samotná kniha je výsledkem usilovné práce vídeňsko-chicagského studia Grip Design.

1,000 Package Design.

Alina Wheeler: Designing Brand Identity

Tahle kniha se zaobírá širokým tématem vytváření identity začínajících společností a značek. Jasně a přehledně čtenáři předkládá teoretické i praktické příklady a strategie celého procesu. Kniha radí, jak nejlépe provázat vztah mezi společností a zákazníky, a to i za využití grafického designu. Naučí vás nejen základy typografie a postupy při utváření vizuální stránky značky, ale také prohloubí znalosti v oblasti marketingových strategií.

Designing Brand Identity.

 

Četli jste nějakou další zajímavou knihu o grafickém designu? Podělte se s námi o svoje tipy na našem Facebooku!

 

Foto: Filip Pleskač, StudentPoint.cz; Amazon.co.uk; Pinterest.com

Podobné články

Jak napsat dobrou úvahu?

Mnoho studentů si myslí, že úvaha se řadí mezi ty nejlehčí slohové útvary. Jenže mnohdy se do svýc...