Režisér Pata a Mata: Když něco opravuji, má žena mi říká, aby to nedopadlo jako v mých filmech

Pat a Mat jsou jedny z nejpopulárnějších postaviček. Kdo vlastně vtipné příběhy vymýšlí?

Marek Beneš, syn zakladatele Lubomíra Beneše, nyní vymýšlí náměty a filmy sám režíruje. Jak jeden díl dlouho vzniká a odkud Marek Beneš náměty čerpá?

Jako malý jste se vždy viděl jako režisér, nebo jste chtěl být něčím jiným?

Ve škole mě bavila technika. Měl jsem raději matematiku a fyziku než humanitní předměty. Po absolvování gymnázia jsem studoval na ČVUT elektrotechniku. Od malička jsem si však psal různé povídky. Rád jsem fotil i filmoval na 8mm film. Účastnil jsem se amatérských soutěží, a dokonce jsem získal 1. cenu na Amatriku na Kladně se svým animovaným filmem s krabičkami od sirek.

Uvažovali jste někdy o tom, že Pat a Mat promluví?

Uvažovali. Pat a Mat zkoušeli mluvit anglicky. Pro anglosaské země by byl seriál více prodejný. Zatím však mluví Pat a Mat jen holandsky. Na konci holandské verze filmu řeknou „A je to“ se zvláštním přízvukem. Zajímavé je, že se mě Holanďané ptali, co „a je to“ znamená a jak se to česky správně vyslovuje.

A o tom, že k nim přibudou třeba nějaké slečny?

Chtěli jsme Patovi a Matovi dát jednu společnou slečnu, ale zatím jsme to zamítli.

Odkud čerpáte náměty?

Náměty čerpáme ze života, z toho, co vidíme okolo sebe. Pokud doma něco sám opravuji, moje žena mě často varuje, aby to zase nedopadlo jako v mých filmech s Patem a Matem.

Natáčení jednoho dílu.

Jsou Pat a Mat něčím odlišní? Jeden větší trouba než ten druhý?

Na počátku byli Pat a Mat zcela zaměnitelní. Postupně dostávají charaktery. Nyní je Pat s rádiovkou a žlutým tričkem, je ten více přemýšlivý. Mat se naopak snaží řešit problémy spíš hrubou silou.

Kdybyste měl zvolit do role Pata a Mata někoho z herců, třeba i zahraničních, kdo by to byl? 

Pat a Mat se někdy chovají trochu jako Mr. Bean.

Mohl byste nás zasvětit do fáze vzniku jedné epizody? Jak takové postavičky kutilů vlastně vypadají?

Pat a Mat jsou loutky o velikosti dvacet centimetrů. Uvnitř mají kovovou kostru, která umožňuje stavět postavy do jednotlivých pohybových fází. Tyto fáze se zaznamenávají digitálním fotoaparátem. Dříve byl záznam pořizován trikovou kamerou na film šířky třicet pět milimetrů. Pro výsledný pohyb, který trvá jednu sekundu, musí udělat animátor těchto fází dvacet pět. Natočení jedné epizody (cca osm minut) trvá asi tři měsíce. K tomu je třeba připočítat čas na vymyšlení námětu, výrobu rekvizit a dekorací a nakonec sestříhání filmu, zkomponování hudby a nahrání ruchů.

Je Pat a Mat pořád ten stejný Pat a Mat, nebo postavičky byly v průběhu už několikrát vyměněny za novější?

Loutky Pata a Mata se opotřebovávají. To platí pro mechanismus s klouby, ale i pro jejich oblečení. Je to stejné, jako když sami nosíte příliš dlouho jedno triko. Loutky by se měly tak po sedmi dílech vyměnit, nebo alespoň opravit. Pokud je v současné době natočeno již skoro devadesát epizod, je zřejmé, kolik Patů a Matů v nich hrálo.

Ve chvílích nudy – pouštíte si někdy jen tak nějakou starší epizodu, nebo se na ně díváte, jen když pracujete?

Pokud se filmy s Patem a Matem promítají při nějaké příležitosti, tak se dívám. Mnohé epizody si již úplně přesně nepamatuji. Ty první jsou staré čtyřicet let.

A máte nějaký svůj nejoblíbenější díl?

V těch mnoha dílech seriálu „…a je to!“ se vždy najde něco, čím mě naše hvězdy Pat a Mat znovu pobaví.

 

Máte rádi postavičky Pata a Mata? Řekněte nám o tom na našem Facebooku!


Foto: patmat.cz

Podobné články

Herci malých rolí

Klasik kdysi řekl, že není malých rolí, pouze malých herců. Ony ale malé role jsou. A mají své česk...