Skvělá Martina Balážová v Ženské epopeji

Jediná herečka ztvárňuje čtyři nejdůležitější ženy v Muchově životě.

Vršovické divadlo Mana uvádí představení s názvem Ženská epopej. Vizuálně pohybová inscenace podává prostřednictvím čtyř žen střípkovitý obraz o životě a díle velikána Alfonse Muchy. Již název odkazuje k Muchově nejkomplexnějšímu cyklu obrazů, Slovanské epopeji.

Představení stojí na výkonu excelentní Martiny Balážové, která se postupně představuje v rolích čtyř žen, jež osudově vkročily do Muchova života. Jednoduché, avšak důvtipné změny kostýmů napomáhají proměnám ženských charakterů. M. Balážová bravurně vstupuje a vystupuje z postavy do postavy a přenáší na diváka hluboké emoce. Celá inscenace je herečce přímo šitá na míru, neboť je sama zároveň autorkou textu. V jednu chvíli jsem měla – ano, musím použít to klišoidní slovní spojení – husí kůži. To je výsledek celku tvořený vizuální a hudební stránkou inscenace.

Čtyři postavy Ženské epopeje.

„Autorský text hlavní a jediné interpretky inscenace Martiny Balážové, čerpající z knihy umělcova syna Jiřího Muchy, dobových materiálů i denního tisku, je monodramatem, které se primárně neopírá o slovo, ale dává příležitost ke stylizovanému pohybu, což je pro dramaturga zabývajícího se převážně činohrou vždy lákavé,“ uvedla v září k premiéře dramaturgyně Marcela Magdová.

Jakýsi stín osobnosti secesního malíře Muchy prezentuje Jakub Pospíšil za klávesami. Ten promlouvá skrze tóny a melodie vlastní autorské hudby, která vede vlastní příběhovou linii a spoluutváří celkovou atmosféru.

Choreografie Petry Pellarové vychází z charakteristiky každé z představených ženských hrdinek a zároveň moderními pohyby odkazuje k éře přelomu století. Vše samozřejmě podtrhuje práce scénografky Dominiky Lippertové, jež se rovněž nechala inspirovat daným obdobím.

Inscenace nám předkládá věčnou otázku, kterou se trápil i sám Mucha, zdali talent přináší vysvobození, či prokletí. Pro režiséra Martina Satoranského příběh není jen mapováním života a díla Alfonse Muchy, vzrušuje ho čtveřice žen a jejich společný motiv očekávání, ale i nárokování si, jak uvedl k premiéře hry. Láska, zbožňování či vypočítavost? Upřímné, či způsobené talentem? To můžeme dnes již těžko soudit.

 

Patříte-li k obdivovatelům Alfonse Muchy, rozhodně Ženskou epopej navštivte a o své zážitky se s námi podělte na Facebooku!


Foto: Jakub Fulín

Podobné články

Herci malých rolí

Klasik kdysi řekl, že není malých rolí, pouze malých herců. Ony ale malé role jsou. A mají své česk...