Většina lidí si pod pojmem režisér, vybaví chlapíka sedícího ve skládacím křesílku s megafonem, který akorát komanduje lidi na place. Režie je ale mnohem víc, je to hlavně tvrdá práce, odpovědnost za lidi kolem sebe a taky velký psychický zápřah. A tak je jasné, že dostat se na pražskou FAMU také není nic jednoduchého.
Než si podáte přihlášku ke studiu
Měli byste vědět, že pro studium režie jsou nutné některé zásadní předpoklady. Uchazeč musí prokázat znalosti z oblasti filmu, divadla, hudby, literatury, výtvarného umění, společenských věd a zároveň představit svou osobní tvůrčí orientaci.
Většina lidí si pod pojmem režisér, vybaví chlapíka
sedícího ve skládacím křesílku s megafonem,
který akorát komanduje lidi na place.
Samozřejmě je nutné předložit svou práci, která prokáže smysl pro dramatickou stavbu a obrazové vidění. Není to ale jen tak ledajaká tvorba, kterou jste spíchli doma v garáži, když vám bylo 10. Je to soubor prací, které jsou k přijímacímu řízení povinné.
Povinné práce k přijímacímu řízení :
1. Dva vlastní filmy
a) Jeden film na VOLNÉ TÉMA, který uchazeč sám režíroval a v němž prokáže schopnost, vyjadřovat se filmovým jazykem, v maximální délce 10 minut. Uchazeč zde má projevit schopnost vést herce a vyprávět děj.
b) FILMOVÝ AUTOPORTRÉT NEBO PORTRÉT OSOBY BLÍZKÉ
2. SYNOPSE neboli NÁMĚT 20- až 30minutového filmového dramatu
Uchazeč popíše základní myšlenku, zápletku, stručný obsah připravovaného díla, hlavní postavy, žánr.
3. ESEJ na téma „Co chápu pod pojmem filmová režie“
Osobní úvaha nad specifickým vyjadřovacím prostředkem a prezentace vlastní umělecké vize.
4. FOTOSCÉNÁŘ na téma „ Milosrdná lež “
Uchazeč musí prokázat schopnost vyprávět v obrazové zkratce jednoduchý příběh. Fotoscénář musí být srozumitelný bez uvedení vysvětlujícího textu.
5. SEZNAM 10 AUDIOVIZUÁLNÍCH a 10 LITERÁRNÍCH DĚL
Vyberete si ta díle, která považujete z hlediska svého dosavadního vývoje za podstatná – nezapomeňte, že byste to měli umět také obhájit.
6. ŽIVOTOPIS a VLASTNÍ FOTOGRAFIE
Studenti mají možnost pracovat ve filmových dílnách pod vedením
tvůrčích osobností a setkat se s různorodými koncepcemi
a kinematografickými přístupy.
Studium
V průběhu studia je student seznámen s teoretickou částí kinematografie do které patří například filmová a televizní technika a technologie, teorie dramatu, práce s hercem nebo filmová řeč. V praktické časti má pak student možnost pracovat v dílnách pod vedením tvůrčích osobností, setkat se s různorodými koncepcemi a kinematografickými přístupy.
Pedagogický sbor
Pražská FAMU se pyšní mnoha výbornými pedagogy, kterými jsou třeba Věra Chytilová, Ivan Vojnár, Marek Bouda nebo Jan Němec. Samozřejmě má i mnoho výborných absolventů, z nich někteří určitě stojí za zmínění.
Absolventi pražské FAMU
Jiří Menzel
Asi nejznámější a podle mě i nejvýznamnější absolvent FAMU. Svá studia ukončil v roce 1962 u Otakara Vávry. Hned jeho první celovečerní film Ostře sledované vlaky (1966) získal Oscara za nejlepší zahraniční film. Následovaly filmy Rozmarné léto, Skřivánci a niti, Postřižiny nebo velmi oblíbený Vesničko má středisková. Jiří Menzel se během svého života věnuje i herectví a divadelní režii, je autorem knih fejetonů Tak nevím a Tak nevím podruhé.
Juraj Jakubisko
Je nejen režisérem, ale i scénáristou a kameramanem a také docentem na FAMU. Jeho filmy se vyznačují velmi osobitou poetikou a bizardností. Vrcholem jeho tvorby je historická sága Tisícročná včela, která získala množství filmových ocenění. Úspěšné byly i jeho filmy Sedím na konári a je mi dobře nebo Post coitum.
Věra Chytilová
Je nejen absolventkou, ale i pedagožkou pražské FAMU. Obdivuhodná žená, která se dokázala prosadit mezi silnými mužskými osobnostmi 60. let. Absolvovala hraným snímkem o životě manekýnky Strop. Debutovala dokumentem Pytel blech, za který získala ocenění na MFF v Benátkách. Mezi její další úspěšná díla patří Pasti, pasti pastičky, Dědictví aneb Kurvahošigutentag nebo Hezké chvilky bez záruky. Aktivně se zapojila do organizace KIWI (Kino Women International) – Mezinárodní organizace filmařek, filmových umělkyň, teoretiček a publicistek z celého světa.
Pokud vás neodradil výčet povinných prací a říkáte si, že to máte raz dva, pokud odmalička netoužíte po ničem jiném, než po tom křesílku s vlastním jménem, pokud si myslíte, že dokážete motivovat druhé, a pokud máte nekonečnou fantazii a nadšení, pak neváhejte a přihlaste se na pražskou FAMU! Třeba příště budeme psát právě o vás!
Zdroj: www.famu.cz, wikipedie
Foto: filmreference.com, mkuh.cz, lookmagazine.eu, hdmag.cz