VIVA LA MUERTE!

Poznejte z Mexika více než tequilu...

Památka zesnulých mě inspirovala k odhalení mexické tradice Viva la Muerte. Jedná se o tamní tradiční slavnost – DIA DE LOS MUERTOS, které se volným překladem do češtiny říká Den mrtvých. Na rozdíl od českých dušiček, kdy je vyvrcholením dne položení květiny a zapálení svíčky na hřbitově, je to doba oslav a veselí. Vychvalují se životy členů rodiny a přátel, kteří již nežijí. Vzpomíná se na ně. Vzdává se jim respekt a hold. Mrtvým je věnována veškerá pozornost. Den mrtvých by neměl být smutný ani tragický. Mexičané jej pojali velice zvesela a bujarým způsobem. Ženy v nádherných šatech tančí flamenco a na obličeji mají veselý make-up připomínající lebku tvořenou z okvětních lístků a kapek vody. Rty jsou jakoby rozervané, sešité. Tančí na počest zesnulých…

La Muerte

A právě tyto krásky se staly jedním ze tří symbolů tvořících designy pro tetování znázorňujících smrt obecně nebo připomínku drahé zesnulé osoby. Tyto motivy nazýváme jako La Muerte.

Tetování Viva la Muerte.

Candy / Sugar skull

Ve druhé skupině, kterou nazýváme Candy skull nebo někdy také Sugar skull (cukrová lebka), se upouští od krásných dívek, žen a flamenca a zůstávají čistě jen lebky. Opět nádherně zdobené, nic strašidelného. Ani design Candy skull ovšem nevznikl zcela náhodně. Celý festival provázejí právě cukrové lebky a lebky z bílé čokolády. V průběhu celé slavnosti se pak tyto cukrovinky ve tvaru lebek hojně pojídají a lidé se do nich stylizují. Jedná se o tradiční pochutinu, jejíž podoba poukazuje na atribut smrti ve velmi pozitivním světle.

Mexický pistolník

Posledním a zároveň nejméně používaným designem je motiv mexického pistolníka. Nesmí chybět sombrero, kolty a samozřejmě ona slavná slaďoučká lebka. Zde se jedná spíše o karikatury. Pistolníci nenesou takovou vážnost či roztomilosti jako ženy a dívky La Muerte, jako je tomu u Candy a Sugar skull.

La Muerte.

Spojení krásy živé růže a mrtvolného rozkladu

Celé toto veselí doprovázejí zářivé barvy, čarokrásné květy a půvabné dekory. A klasicky většina toho, co je exotické a jiné, nás okouzluje, láká a my si to přivlastňujeme. Stejně tomu bylo i v našem případě. Ačkoli je Candy skull čokoládová mexická cukrovinka, má po celém světě význam i fenomenálního tetování. I flamenco dívky a jiné motivy se často slučují s růžemi. Toto spojení má symbolizovat kontrast a ukazovat krásu živé růže. Mrtvolný rozklad lebky evokují právě ony obtažené oči či polorozpadlé rty. Žena, která se skrývá za maskou lebky, pak poukazuje na to, že i smrt je krásná. Smrt může být smyslná a neměli bychom ji brát jako tragédii.

Viva la Muerte jako vývozní artefakt

Díky migraci máme možnost vidět toto tetování po celém světě. Stejně jako se pomalu, ale jistě ujímá i tradiční oslava Dne mrtvých jinde než jen v Mexiku (i u nás v Praze partička mexikánů pravidelně pořádá na Letné tento malý festival).

Kořeny aztécké a mayské

Motivy oslavující smrt se však formovaly nejen z tradice oslav, ale vycházejí i z designu, který pramení z tradiční kultury aztécké a mayské. Ta má zde velmi silně vybudované pouto vzhledem k předkům dnešních Mexičanů. Slavné národy zanechaly celé série znaků a motivů a co si budeme nalhávat, historie a návrat ke kořenům se silně vrací do módy. Proto také La Muerte zaplavuje svět jako fenomén.

La Muerte, Mexico.

Sladce mrtvá panenka Marie

Den mrtvých pojí pohanskou tradici s křesťanskou. Proto mohou být motivy La Muerte univerzálním symbolem, což napomohlo jejich rozšíření k mnoha různým lidem. Mexiko je země silně katolická a náboženská. V novodobé historii se tak začaly klasické motivy pojit s obrázky panenky Marie a jejími atributy. Tak vznikají různé modifikace a proměny, které třeba onu lebku stylizují pod plachetku se sepjatýma rukama. Vznikne nám tak sladce mrtvá panenka Marie. Dále se tetuje klasika – andělé, růžence, kříže, či náboženské texty. Všechna tato vylepšení mají stejný cíl a pointu – slavit smrt, významné činy zesnulých a jejich čisté duše. Jsou pojítkem k minulosti. Lidé se chovají jako by byly mezi námi.

Flirt s tatérským uměním

Motivy La Muerte se staly nejen vývozním artefaktem, ale bohatnou na něm i tamní umělci, kteří koketují s tatérským uměním. Už i v Mexiku pochopili, že tetování je dobrá turistická atrakce a že kromě tradic se dá pojmout i jako obchod. Přesto však v latinsko-americké a mexické kultuře tato tetování nenajdeme tak často jako v Evropě.

Vzpomínka na blízkou osobu, symbol smrti nebo trend?

Design La Muerte se zde stal trendem a nejsme svazováni tradicemi. Volíme ho buď jako pěkný obrázek, trendovou záležitost, v lepším případě však jako vzpomínkovou tetáž na někoho zesnulého, nebo jako symbol smrti obecně. Pojíme se tak s rodinou, předky a dáváme jim najevo, že je máme stále v srdcích a že v našich vzpomínkách žijí s námi. Což je zpětně přesným smyslem i samotných oslav.

La Muerte.

Sláva smrti!

S motivem La Muerte se dnes můžeme setkat snad v portfoliu každého tatéra či tetovacího studia po celém světě. Mexické kérky jsou barevné, optimistické, i když značí smrt, jsou laskavé a vlídné, stejně jako národ, kterému náleží. Snažme se v motivech La Muerte vidět smrt jako oslavující a ukazující ji jako věc krásnou, smyslnou a přirozenou, ne jako smutné a temné vize. V překladu název znamená sláva smrti, tedy oslavujme smrt, veselme se a opěvujme naše předky, kteří již nežijí. VIVA LA MUERTE!


Foto: Karel Kříž, tetovani66.cz

Podobné články

Jak napsat dobrou úvahu?

Mnoho studentů si myslí, že úvaha se řadí mezi ty nejlehčí slohové útvary. Jenže mnohdy se do svýc...