Památka zesnulých mě inspirovala k odhalení mexické tradice Viva la Muerte. Jedná se o tamní tradiční slavnost – DIA DE LOS MUERTOS, které se volným překladem do češtiny říká Den mrtvých. Na rozdíl od českých dušiček, kdy je vyvrcholením dne položení květiny a zapálení svíčky na hřbitově, je to doba oslav a veselí. Vychvalují se životy členů rodiny a přátel, kteří již nežijí. Vzpomíná se na ně. Vzdává se jim respekt a hold. Mrtvým je věnována veškerá pozornost. Den mrtvých by neměl být smutný ani tragický. Mexičané jej pojali velice zvesela a bujarým způsobem. Ženy v nádherných šatech tančí flamenco a na obličeji mají veselý make-up připomínající lebku tvořenou z okvětních lístků a kapek vody. Rty jsou jakoby rozervané, sešité. Tančí na počest zesnulých…
La Muerte
A právě tyto krásky se staly jedním ze tří symbolů tvořících designy pro tetování znázorňujících smrt obecně nebo připomínku drahé zesnulé osoby. Tyto motivy nazýváme jako La Muerte.
Candy / Sugar skull
Ve druhé skupině, kterou nazýváme Candy skull nebo někdy také Sugar skull (cukrová lebka), se upouští od krásných dívek, žen a flamenca a zůstávají čistě jen lebky. Opět nádherně zdobené, nic strašidelného. Ani design Candy skull ovšem nevznikl zcela náhodně. Celý festival provázejí právě cukrové lebky a lebky z bílé čokolády. V průběhu celé slavnosti se pak tyto cukrovinky ve tvaru lebek hojně pojídají a lidé se do nich stylizují. Jedná se o tradiční pochutinu, jejíž podoba poukazuje na atribut smrti ve velmi pozitivním světle.
Mexický pistolník
Posledním a zároveň nejméně používaným designem je motiv mexického pistolníka. Nesmí chybět sombrero, kolty a samozřejmě ona slavná slaďoučká lebka. Zde se jedná spíše o karikatury. Pistolníci nenesou takovou vážnost či roztomilosti jako ženy a dívky La Muerte, jako je tomu u Candy a Sugar skull.
Spojení krásy živé růže a mrtvolného rozkladu
Celé toto veselí doprovázejí zářivé barvy, čarokrásné květy a půvabné dekory. A klasicky většina toho, co je exotické a jiné, nás okouzluje, láká a my si to přivlastňujeme. Stejně tomu bylo i v našem případě. Ačkoli je Candy skull čokoládová mexická cukrovinka, má po celém světě význam i fenomenálního tetování. I flamenco dívky a jiné motivy se často slučují s růžemi. Toto spojení má symbolizovat kontrast a ukazovat krásu živé růže. Mrtvolný rozklad lebky evokují právě ony obtažené oči či polorozpadlé rty. Žena, která se skrývá za maskou lebky, pak poukazuje na to, že i smrt je krásná. Smrt může být smyslná a neměli bychom ji brát jako tragédii.
Viva la Muerte jako vývozní artefakt
Díky migraci máme možnost vidět toto tetování po celém světě. Stejně jako se pomalu, ale jistě ujímá i tradiční oslava Dne mrtvých jinde než jen v Mexiku (i u nás v Praze partička mexikánů pravidelně pořádá na Letné tento malý festival).
Kořeny aztécké a mayské
Motivy oslavující smrt se však formovaly nejen z tradice oslav, ale vycházejí i z designu, který pramení z tradiční kultury aztécké a mayské. Ta má zde velmi silně vybudované pouto vzhledem k předkům dnešních Mexičanů. Slavné národy zanechaly celé série znaků a motivů a co si budeme nalhávat, historie a návrat ke kořenům se silně vrací do módy. Proto také La Muerte zaplavuje svět jako fenomén.
Sladce mrtvá panenka Marie
Den mrtvých pojí pohanskou tradici s křesťanskou. Proto mohou být motivy La Muerte univerzálním symbolem, což napomohlo jejich rozšíření k mnoha různým lidem. Mexiko je země silně katolická a náboženská. V novodobé historii se tak začaly klasické motivy pojit s obrázky panenky Marie a jejími atributy. Tak vznikají různé modifikace a proměny, které třeba onu lebku stylizují pod plachetku se sepjatýma rukama. Vznikne nám tak sladce mrtvá panenka Marie. Dále se tetuje klasika – andělé, růžence, kříže, či náboženské texty. Všechna tato vylepšení mají stejný cíl a pointu – slavit smrt, významné činy zesnulých a jejich čisté duše. Jsou pojítkem k minulosti. Lidé se chovají jako by byly mezi námi.
Flirt s tatérským uměním
Motivy La Muerte se staly nejen vývozním artefaktem, ale bohatnou na něm i tamní umělci, kteří koketují s tatérským uměním. Už i v Mexiku pochopili, že tetování je dobrá turistická atrakce a že kromě tradic se dá pojmout i jako obchod. Přesto však v latinsko-americké a mexické kultuře tato tetování nenajdeme tak často jako v Evropě.
Vzpomínka na blízkou osobu, symbol smrti nebo trend?
Design La Muerte se zde stal trendem a nejsme svazováni tradicemi. Volíme ho buď jako pěkný obrázek, trendovou záležitost, v lepším případě však jako vzpomínkovou tetáž na někoho zesnulého, nebo jako symbol smrti obecně. Pojíme se tak s rodinou, předky a dáváme jim najevo, že je máme stále v srdcích a že v našich vzpomínkách žijí s námi. Což je zpětně přesným smyslem i samotných oslav.
Sláva smrti!
S motivem La Muerte se dnes můžeme setkat snad v portfoliu každého tatéra či tetovacího studia po celém světě. Mexické kérky jsou barevné, optimistické, i když značí smrt, jsou laskavé a vlídné, stejně jako národ, kterému náleží. Snažme se v motivech La Muerte vidět smrt jako oslavující a ukazující ji jako věc krásnou, smyslnou a přirozenou, ne jako smutné a temné vize. V překladu název znamená sláva smrti, tedy oslavujme smrt, veselme se a opěvujme naše předky, kteří již nežijí. VIVA LA MUERTE!
Foto: Karel Kříž, tetovani66.cz