Základní stavební kameny životopisu: Soft skills aneb prvních pět důležitých dovedností

Pro uchazeče o stáž, praxi, brigádu, nebo zaměstnání je tu seriál týkající se všech důležitých vlastností, které by po vás personalisté kdy mohli chtít…

„Chcete u nás pracovat? Tak pošlete životopis…“

Životopis je v dnešní době klíčovým bodem pro získání jakékoli práce, od uklizečky ve škole po top manažera. Ale konec planým řečem! Osobně jsem zažila výběrová řízení, kdy životopis téměř nebyl brán v potaz a důraz byl kladen spíše na osobní prezentaci uchazeče. Netvrdím, že je to pravidlo a už vůbec, že je to tak správně. Laxní přístup uchazečů i personalistů k životopisům a i náborovým materiálům vede často k vytváření unifikovaných vzorů pro to, jak má životopis vypadat – od formální podoby po otřepané fráze typu „Jsem otevřená a flexibilní“ či „Uživatelská znalost“ toho či onoho.

V podstatě se tomu nelze divit, už během studia se většinou sháníme první praxe či stáže, kde je životopis nedílnou součástí přihlášky. Ale co tam napsat? Člověk praxí neostřílený chtě nechtě nedokáže sám sebe zanalyzovat natolik, aby uvedl popravdě to, v čem se cítí silný. To ukážou až první dny v práci, kterou ale teprve získáváme. Proto se otázka personalisty, jaké jsou naše největší přednosti a nedostatky, stává noční můrou.

Řešení existuje – řada poradenských společností nabízí důkladné osobnostní testy, které strojově přesně určí míru jednotlivých znalostí a dovedností, od analytického myšlení po kariérní kompas. Dokáže pak i vhodně navázat kurzem na míru, ve kterém uchazeče v málo rozvinutých oblastech posunuje dál. Jediným problémem je, že takové procedury buď zaplatíme v řádech tisíců, nebo se k nim dostaneme zdarma až jako zaměstnanci velkých firem.

Proto se ocitáme na počátku velkého seriálu, zaměřeného na to, co vůbec ty obligátní životopisové fráze znamenají a ve kterých z nich se můžete najít. Hned jako první přijdou na řadu takzvané „soft skills“ neboli měkké dovednosti. Na rozdíl od těch tvrdých, které se lze systematicky naučit, tyto „měkké“ podléhají spíše přirozenému nadání člověka a dají se pouze trénovat.

Nadání ovlivňuje sociální a kulturní prostředí, ve kterém se rozvíjíme, i typ pracovní činnosti, kterou vykonáváme. Naším cílem nemusí být vytrénovat tyto dovednosti všechny najednou na špičkovou úroveň; ne každý musí být univerzálním superhrdinou. Cílem je identifikovat silné stránky a pak je dobře prodat na trhu práce. Na druhou stranu si pak musíme uvědomit ty slabé –  ne jako chyby, ale jako prostor pro zlepšení a také na nich systematicky pracovat.

A jdeme na to: Prvních pět důležitých dovedností

V následujícím výčtu představíme první várku dovedností v souvislostech, tak, aby vystoupily ze stínu abstraktního pojmu. Najdete tu i tipy, v jakých situacích je můžete potrénovat nejlépe. Ano, i vy se s nimi setkáváte denně…

Otevřenost a komunikativnost

Začínáme dle odborníků zrovinka nejsložitější kompetencí. Umění otevřené komunikace spočívá ve schopnosti tzv. rozumět a být srozumitelný. Rozumět nejen řeči kolegů z cizích zemí, ale i tomu, proč vám při jídle nepopřejí dobrou chuť a nikdy vám nepogratulují k narozeninám. Tolerance kulturních odlišností, tedy schopnost zjistit a akceptovat, jaké mají v té a oné zemi jak pracovní, tak kulturní zvyky, vám ušetří spoustu sporů a nedorozumění na pracovišti.

Řada univerzit zařazuje seminář jako doplněk studia cizího jazyka. Srozumitelnými se stáváme v momentě, kdy se naše myšlenka skrz naše vyjádření dostane v nezměněné podobě k jejímu příjemci. Za ideu se pak můžeme otevřeně postavit, správně ji argumentovat, vyjednávat o jejím prosazení a včas informovat kolegy o dílčích posunech věci. Tato prezentace se pak přizpůsobí příležitosti, posluchačům a povaze problému. Prostě už nikdy nemuset řešit situace typu „Tys mě špatně pochopil, takhle jsem to vůbec nemyslela, to ti nikdo neřekl?

Kde natrénovat: Velké, i mezinárodní kolektivy – studentské organizace, buddy system, práce pro zahraniční kulturní organizace, česká centra v zahraničí, práce v call centru, klientský servis

Spolupráce a týmová práce

Schopnost spolupracovat, ať už s jedním kolegou, nebo s celým týmem přinese úsporu času, peněz a zvýšení kvality výsledků. Pamatujete si na týmovou práci na základní škole? Ten nejchytřejší či nejaktivnější to celé vymyslel a ostatní se vezli a ve finále to bylo jednak neefektivní a jednak nuda.

Správně fungující tým zaměstná všechny členy stejnou měrou, každý je specialistou na určitou činnost a je si vědom důležitosti své role. Vaším úkolem v týmu je nenechat se převálcovat snaživci, ani se nenechat se stáhnout k letargii. Cílem je najít rozumnou míru, kterou dokážete přispět ke správnému fungování skupiny.

Člověk, který vytváří každou noc složité reporty, je stejně hodnotný jako člověk, který každý večer upeče čerstvý koláč, aby mohl tým společně posnídat a nastartovat společně nový den – protože nejen pracovní, ale i mezilidské faktory ovlivňují úspěšnost vaší práce. Ideální týmový hráč si tedy váží své práce stejně, jako práce ostatních, ztotožňuje se s týmovým cílem a je ochotný nezištně pomoci a správně komunikovat s ostatními členy.

Kde natrénovat: Grantové projekty (např. Think Big), studentské soutěže, práce a stáže ve specializovaných odděleních

Správný time-management…

… je o tom, využívat čas efektivně. Že se to lehko řekne, ale těžko udělá? Omyl! Je na něj stejný recept, jako třeba na upečení bábovky nebo opravení auta. A to přece taky zvládáme. Pro úspěšné plánování času nám nesmí chybět čtyři základní věci: nástroje (kalendář, diář, outlook), techniky (prioritizace, plánování), zásady (nezačneš další úkol, dokud nedoděláš původní) a v neposlední řadě flexibilitu, díky které jsme schopni v momentě celý náš program předělat tak, aby vyhovoval aktuální situaci. Tedy řečí lidí: K úspěšnému upečení bábovky si potřebuji vyčlenit aspoň jedno odpoledne, jak na nákup surovin, tak na přípravu těsta a hlídání trouby.

Když chci opravit auto v neděli dopoledne, musím nakoupit náhradní díly už v týdnu, protože o víkendu mají zavřeno. A všechno si píšu do jednoho diáře, aby se mi nestalo, že budu mít sice nakoupené suroviny na bábovku, ale na návštěvu přijde kamarád automechanik, připravený opravit auto. A pokud propukne požární poplach, evakuuju sebe i kamaráda do nejbližší hospody, vykašlu se na auto i na bábovku a domluvím si s ním nový termín (a napíšu si ho do diáře).

Kde natrnénovat: Kdekoli – plánování dovolené, zkouškové období, práce asistentky, sekretářky, práce v menších firmách, kde musíte dělat „všechno“

Kritičnost a řešení konfliktů

Nejen negativní, ale i pozitivní kritika může vyvolat konflikt. Jak tomu předcházet? Naučme se na kritiku nahlížet pozitivně. Naučme se kritizovat správně. Ať už chválíme, nebo vytýkáme, projev musí být vždy konstruktivní – tedy věcný, oproštěný od osobních emocí a nepodložených tvrzení a dojmů. Kritik vede kritizovaného ke zlepšení, může ukazovat věci, na kterých zapracovat, nebo naopak věci, které jsou správně řešené a stačí v nich nepolevovat. Předávání kritiky provádějte vždy mezi čtyřma očima, vyhnete se tak posměchu v případě vytýkání i závisti v případě chválení.

Důležité je i správné přijetí kritiky – brát ji věcně, nikoli osobně, nezpochybňovat kvůli ní sebe sama a svou dosavadní práci a už vůbec se nesnažit ji oplácet stejnou měrou. I konflikty lze řešit pragmaticky, věcně a bez emocí. Klíčem k úspěchu je zaměření ne na problém samotný, ale na jeho řešení, nalezení průniku dvou neslučitelných stanovisek. Zkuste ty pojmy jednoduše oprostit od negativní konotace: Problém je dialog, chyba prostor pro zlepšení!

Kde natrénovat: Opět téměř kdekoli – v rodině, ve sportovním klubu, na jakékoli pozici, kde se snaží vás posunovat dál

Sebereflexe

Úzce souvisí s kritikou a řešení problémů. Sebereflexe či sebekritika vyžaduje jak nestrannou analýzu sebe sama, tak umění přijmout zpětnou vazbu od ostatních. Cílem je analýza motivů a důsledků našeho chování a jednání a obligátní hledání prostoru pro zlepšení. Všechno se to krásně poslouchá, ale ve skutečnosti je vyžádání zpětné vazby od kolegů či kamarádů poměrně těžkou zkouškou jak vaší vůle a vyrovnanosti, tak objektivity a upřímnosti druhých.

Pokud vše proběhne v pořádku a váš blízký či spolupracovník vám věcně a pragmaticky řekne, že v tomhle a tamtom máte mezery, nebude to pro vás příjemné, na to se připravte. Umění sebereflexe zahrnuje právě tu silnou vůli, která vám umožní nejen si tu zpětnou vazbu vzít k srdci a řídit se podle ní, ale i sílu, vyžádat si zpětnou vazbu opakovaně. Ten pocit, když víte, že to, co uslyšíte, rozhodně nebude příjemné, ale je to pro vaše dobro.

Kde natrénovat: Na konzultacích diplomky a bakalářky – ruku na srdce, kdo z vás měl pod přívalem kritiky aspoň jednou chuť skočit z okna? A obhájili jste? Obhájili, no vidíte…

A co vy? Co se vám nejlépe osvědčilo pro rozvoj soft skills?

Foto: www.sma-benelux.com, www.moviefanatic.com, www.task.fm

Podobné články